Kjell FohrmanJag har faktiskt väldigt svårt att förstå din argument Zaphi - din inställning är uppenbarligen att människor i fattiga länder inte själva skall få bestämma över sina naturtillgångar - utan först måste de kunna bevisa för de rika vita människor i rika länder att deras utnyttjande är miljövänligt.
Min inställning är absolut inte sådan! På dig låter det som om det är de fattiga länderna som började med att marknadsföra sina naturtillgångar (cikliderna) mot resten av världen. Så är det inte! Det är ju resten av världen som "upptäckt" fiskarna och sett att det finns ett behov och att det finns möjligheter till att tjäna stora pengar genom att exportera fisken. Det är ju ingen välgörenhet direkt. Detta hade de gjort även om det fanns risk för implantering av Nilabborre eller inte, för sådan är människan, egoistisk, och där finns hur många exempel som helst.
Exempelvis, hur många av de företag som fångar och exporterar fisk från Afrika ägs av Afrikaner? Inte många skulle jag tro. Pengarna går ju till stor del rakt ner i fickorna på icke-afrikaner hur som helst. Frågan är vem vi hjälper när vi köper fiskarna egentligen!
Problemet utkristalliserar Mike ganska bra när han påstår att massor av fisk hade utrotats om vi inte köpt fisken eftersom de då hade planterat in rovfisk. Men bara för att man räddar upp en kritisk situation genom att utarma på andra sätt behöver inte det bettyda att vi är hjältar och skall hyllas för våra heroiska inköp av viltfångade fiskar!! Whohoo! Kanske borde vi få en egen tv-serie! ;)
Som sagt, kanske är det en utopi att allt skulle kunna lösas på bästa sätt för Afrika, för oss och för miljön. Det är svårt att tro, men sådana här problem går att lösa. Det finns faktiskt länder med arbetsbrist, det finns folkslag som respekterar sin natur, det finns länder som fungerar väl med låga skatter och det går det faktiskt att hjälpa ett land utan att tära på deras miljö, exempelvis genom ekoturism...
Rapporterna ni visar är kortsiktiga paniklösningar, inget mer och jag är inte sådär himla sugen på att köpa massor av viltfångade fiskar från populationer jag vet är mycket små och där jag faktiskt inte har så bra koll på hur ekologin i sjöarna faktiskt fungerar...
...men alla får ju självklart göra sina egna val var gäller detta.