malawijanneja fram för mera discoformer utav malawi med mycket färg på, och gärna barstarder bara dom är snygga och har mycket färg. som sagt det är någon här på forumet som har skrivit att 90 % procent av alla som köper fisk bryr sig inte om det är bastarder eller inte. bara fisken ser fin ut och har bra färg.
sedan kan nog dom resterande 10% som hänger på forumen hålla sig till dom naturligt bruna fiskarna, för hade inte ni har varit intresserade av det, då hade dom malawi med bruna honor varit borta för länge sen.mvh janne
ja eftersom zaphi trodde att jag skämtade, det gjorde jag egenligen inte, jag bara spetsade till det lite.
det med discoformer kanske var lite att ta i. men Auloncara fire fish den har en ruskigt bra röd färg plus att den är en bastard.
jag har ju sett en del bastarder inom malawi genom åren från tjeckien, tyskland och tailand,men det har varit ren skit om man jämför med firefishen, den är helt kanon.
och kan man ta fram en sådan röd så kan man säkert ta fram andra färger också, så vi lär säkert få se mer, ja förresten jag kan ju nämna en del som redan finns.
OBauloncara, albinocara, callicoguldauloncara, dragonbloodauloncara, strawberryauloncara.
och sedan det jag nämde med mbunas som har bruna honor, dom har varit totalt osäljbara till den vanliga akvaristen i 15 år, till och med i affärer som är specialicerade på ciklider.
det dom alltid frågar efter det är ciklider med färg på som yngel.
sen så ska då inte prata om dom resterande 90 % av vanliga zooaffärer, dom skulle inte ta in en auloncara ens dom vill till 100% har färggranna ciklider från början.
jag själv la ner mbunas med bruna honor för 10 år sen, även haplisar får man vara väldigt försiktig att dra upp för stora mängder av.
auloncara går skapligt, men man får dra upp dom i större storlek så att dom börjar färga, fördelen med auloncara, det är att man kan få fler att färga samtidigt, och då kan man sälja dom.
det funkar inte med haplisar. jo förresten fryeri kan man få många hannar att färga samtidigt så den går att sälja.
plus att jag har även urvalsodlat en del malawisar så att dom har fått lite bättre färg, samtidigt som man ger dom färgfoder, det tycker zooaffärerna om, det går lätt att sälja.
jag kan bara ta ett exempel på urvalsodling.
mina knallröda hongi med mina nästan lika röda honor som hannar, dom går åt som smör.
jag kom ihåg dom första hongisarna som kom in hannar med en gul bläs och honor som var helt bruna, dom var väldigt svårsålda på grund utav det var bruna honor.
och hade man inte urvalsodlat hongin så hade den också varit borta från marknaden.
ja det är min syn hur jag tror fiskarna kommer att se ut inom malawi i framtiden.mvh janne