HåkanMDe former denna tråd handlar om är färgvarianter.
Nu har jag läst på lite samt läst hela denna tråd och börjar förstå lite vad olika ord som art, hybrid, ras, avelsform, population, bastard, urvalsodling och sånt betyder. Jag har också varit hemma hos Malawijanne och kollat på fina fiskar.
Jag skulle vilja återgå till det ursprungliga syftet med denna tråd:
färgvarianter. Vad jag har förstått menas här urvalsodling
inom en art, utan att korsa med någon annan art. Rätta mej om jag har fel.
Jag har faktiskt ännu inte förstått varför detta skulle vara fel/oetiskt eller oönskat. Så länge som denna urvalsodling görs under kontrollerade former, inte påverkar annat än fiskens färg och säljs/köps för vad det är och naturligtvis inte släpps ut i naturen så ser jag inget fel i det.
Jag skulle vilja ha en enkel förklaring till på vilket sätt och varför detta skulle vara dåligt.
Jag ska skaffa malawiciklider. Jag är inte ett dugg intresserad av att ha några fiskar med bruna eller gråa honor, knappt ens silvriga. Men jag blir oroad av den avståndtagande och ibland hånfulla inställning som många av er självutnämnda vildformsfacister har. Jag vill gå på möten, diskutera, kalla mej för ciklidiot och få respekt av andra akvarister
även om jag väljer att ha färgglada fiskar.
Ett annat fenomen som det spottas och fräses åt i denna och andra trådar är korsningar mellan olika arter som ger upphov till färggladare fiskar. Detta har jag heller inte hittat något argument mot som jag kan köpa. Så länge som man håller sig till de regler jag skrev ovan så ser jag faktiskt inget fel på detta heller. Det får någon som känner sig manad också gärna förklara på ett enkelt sätt.
Fast snälla, blanda inte in viltfångat eller ej, det tycker jag är en separat diskussion som jag visserligen följer men som jag tycker är mycket, mycket svårare att ta ställning i.
Och tänk på att jag är nybörjare och inte vill någon illa.... :)