*Ulrica*Jag har faktiskt ännu inte förstått varför detta skulle vara fel/oetiskt eller oönskat. Så länge som denna urvalsodling görs under kontrollerade former, inte påverkar annat än fiskens färg och säljs/köps för vad det är och naturligtvis inte släpps ut i naturen så ser jag inget fel i det.
Jag skulle vilja ha en enkel förklaring till på vilket sätt och varför detta skulle vara dåligt.
Det finns mängder av problem med hård avel. Inte ett eller två problem utan massor! Det finns både rent biologiska problem, men även moraliska och kanske till och med ekologiska problem på lång sikt. Men om jag skulle få utkristallisera det som jag tycker är det största problemet mot urvalsavel och hybridisering så är det helt klart synen på och respekten man har för djuren. Att tvinga fram negativa egenskaper hos en art bara för att tillfredsställa våra ögon tycker jag är mycket, mycket fel.
Om man skall gå riktigt långt (till det extrema) så är det väl förmodligen inte så många som tycker detta hade varit ok att urvalsavla på människor (neh jag vet att djur inte är människor). Men visst skulle man kunna avla bort saker som blindhet, dövhet, allergier, vissa hudfärger, vissa fotstorlekar etc. Det hade väl varit kanon? Kanske hade det blivit lite inavel, men det gör väl inget?? ;) Jag förstår att steget mellan att avla på människor och på djur är oändligt stort MEN, det finns skrämmande paralleller man kan dra.
Jag är irriterar mig på att vi tappar respekten för det som finns i naturen och inte kan uppskatta den mångfald och variation vi hittar där. En av de absolut största anledningarna till varje vi har zoobutiker, djurparker och att vi själva håller djur hemma är för att vi skall LÄRA oss och framtida generationer att uppskatta naturen, så som den ser ut! Men om vi nu har massor av hybrider och färgformer som inte ens finns i naturen, då mattas ju effekten enormt mycket och effekten kan till och med bli tvärtom, att vi ser ner på vildformerna, i princip skulle kunna utrota dem för de är inte längre intressanta för oss. Vissa kanske tror det är ett långt steg dit, visst är det så med fiskar, men det finns många däggdjur där vildformerna inte längre finns kvar, för de inte var tillräckliga för oss.
Om inte det är naturens mångfald som fascinerar en akvarist så kanske den akvaristen borde fundera på om det är rätt att hålla djur. Om du bara vill samla på nått kul så kan man ju börja med frimärken istället...