*Ulrica*Jag har funderat lite nu. Eftersom jag inte verkar fatta riktigt varför det skulle vara så illa med urvalsodling inriktat på färg och mönster så kanske det är så att jag inte riktigt har fattat hur det går till och vad det innebär. Det är kanske så att Viktor m. fl. har en helt annan (och riktigare?) bild av vad urvalsodling (färg+mönster) innebär. Och nu pratar jag bara om urvalsodling, inte korsning.
Alla har mycket olika uppfattningar om detta Ulrica. Du skall inte på nått sätt känna att din uppfattning är fel. Det finns många ämnen där folk tycker helt olika och ingen har varken rätt eller fel. Vissa är för fri abort, vissa är emot. Vissa är vegetarianer, vissa äter kött. Vissa lyssnar på rock, andra lyssnar på pop. Jag tycker det är kul att folk tycker olika och att det kan bli en intressant diskussion som denna...
*Ulrica*Viktor, du pratar bla. om att ha ihjäl en massa yngel. Men hur gör du när du odlar? Får alla honor och hanar vara med och få yngel, oavsett utseende? Hur gör du med yngel som du inte blir nöjd med?
Alla mina fiskar får vara med att para sig och vem som parar sig med vem beror ju på rangordningen i akvariet. Om jag däremot ser en missbildning så avlivar jag fisken då jag inte vill att dessa gener skall föras vidare. Om jag får en kull yngel och ett par är sämre i färgen etc. så accepterar jag denna variation och säljer ändå hela kullen till butiken så länge det inte finns några missbildningar eller ifall individerna är otroligt långt från ett riktigt exemplar, men det händer inte eftersom jag utgår från bra fisk, oftasr 1-3dje generationen från vildfångat.
Vi akvarister har fått för oss att alla individer i naturen är perfekta, så är det inte. Det kan finnas otroligt stora variationer inom en art och "kvalitet" vad gäller genetik är inte alltid lika med perfektion i färger.
Sen är det klart att när jag köper fiskar så köper jag de som ser friska och fina ut. Jag köper ju inte slumpmässigt för att få ta del av hela variationen bara för att få "bättre" och "sämre" exemplar. Det måste jag ju erkänna...
Vi ses på mötet ikväll! Det blir smörgåstårta!! :)