Känns lite mer hoppfullt nu Andreas :)
Här är den blå varianten som jag helst vill ha, (kunde bara inte låta bli att länka till dina underbara Zonatum bilder FI )
Inte någon som har bilder på små Fenestrata samt Zonata, skulle va kul att se och jämföra! Eller länkar till sidor med dessa.
Först, bilderna du länkar till föreställer väl samma individ som visas på zoopets artregister gällande zonata? Den påminner starkt om de jag hade beträffande färgsättning och ytterst noterbart är dess röda (rosa) färgton "framtill" på nacken vilket är det jag syftat på i tidigare inlägg!;) Bild 06 är ju dråplig!:D
De unga jag syftade på i tidigare inlägget med "rött framtill" var ju såklart större än dina och bilderna du länkade till gör även en komplettering onödig...
Tar du en snabbtitt på ciklid.orgs artregister så kan du se att beskrivningen av zonata inte stämmer helt överrens med dylik beskrivning på zoopet beträffande "det där röda" och en jämförelse mellan ciklid.orgs beskrivning av fenestrata bara stämmer godtyckligt med en del andra bilder på samma art, t.ex
www.akvaforum.no/profile.cfm?id=2478&tab3
Allså kan man nog när det gäller dessa arter finna en del färgavvikelser även inom arterna. Foder är bara en liten förklaring bland flera skulle jag tippa på.
Denna länk visar några bilder på zonata i olika utvecklingsstadier där du kan jämföra med dina undan för undan.
www.ak-grosscichliden.de/viejazonata.html
(svårt att se några direkta färger där överhuvudtaget dock...)
GOD JULXmas:)
Mvh/Andreas.