PatrikMalmoJag tar alltid vatten från kallvattenkranen när jag byter. I varmvattenledningarna finns det oftast alldeles för mycket tungmetaller. Vill jag använda kallvattnet direkt drar jag i en gnutta askorbinsyra - det neutraliserar snabbt klor/kloraminer. Oftast låter jag dock vattnet mogna, har flera vattentunnor i lokalen. Den lösningen kanske inte funkar för de flesta, inte alla som har plats för vattentunnor. Med bra vatten kan jag i vart fall göra 80 procentiga vattenbyten utan problem - tvärtom. Firrarna blir lyckliga!! ;)
Hilsen,
P
Är det någon som har uppmätt halten av tungmetaller och dylikt i varmvatten respektive kallvatten från kranen?
Personligen tror jag inte riktigt på att det skulle det skulle avges en större mängd tungmetaller i varmvatten än i kallvatten, iaf inte så det påverkar fiskarna. Jag baserar min tro på att flertalet vattenledningar idag är av plast, även om det finns delar som är av gjutjärn och koppar. Frågan är sedan hur mycket tungmetaller som kan frigöras av vattnets strömmande i ledningarna. Tror att kallvatten sliter loss lika stormängd tungmettaler och annan skit i ledningarna som varmvatten. Dessutom lär vatten på 30-40 grader knappst lösa tungmetaller, vilka är tämligen icke-reaktiva, iaf inte istörre utsträckning än vatten på 10-20 grader.
Personligen tror jag det hela är en myt, men om någon har uppmätt eller kan resonera om någon skillnad så säg gärna emot.