PatrikMalmoHmm. Vad är det då som kan orsaka de problem hos firrarna som en del av polarna råkat ut för efter att ledningarna bytts? Vet du var jag kan hitta mer info om hur/när koppar är giftigt?
Edit: googlade lite och hittade bland annat detta:
http://www.komvux.bollnas.se/vtv/vattenanalys/kommentarer.htm
Jag köper inte att koppar är ogiftigt i pH över 6 - eller så kan det komma in i firrarnas kroppar på något annat sätt och därmed bli giftigt. Söker man på "koppar" och "toxicitet" så dyker det upp mängder med info om att koppar är giftigt, speciellt för vattenlevande organismer. Hittar inget om koppling till pH.
Edit igen: googlade lite mer och hittade även denna. Trist nog inga källhänvisningar, men ändå.
http://www.stockholm.se/upload/Fackforvaltningar/Milj%C3%B6f%C3%B6rvaltningen/Dokument/pdf/kopparbroschyr2000.pdf
Hur giftigt koppar är verkar variera, beroende på vilken form det förekommer i. Mest giftigt verkar det vara för mikroorganismer och alger - algbekämpningsmedel har ju koppar i sig, likaså snäckbekämpningsmedel. Om koppar skulle vara ogiftigt i pH över 6, så borde dessa medel inte funka i de flesta kar - men de funkar uppenbarligen. Aluminium verkar dock funka lite annorlunda, där har giftigheten en stark koppling till pH.
Hilsen,
P
ja jag tror nog att det ligger en del vad magnus skriver, jag hade ett hus med egen brunn förut och där var det lågt ph, det var alldeles grönt i tvättstället, som är ett tecken på att det löser ut koppar från rören men jag hade inga större med mina fiskar.sedan köpte jag en pump som doserade ut en kemikalie på inkommande vatten så att ph hamnade på över 8.
då försvann det gröna i tvättstället, alltså löste det ut mindre koppar ju högre ph man hade.
det är ju därför vattenverken sätter till ph höjande kemikalie för att få upp ph till över 8, för att spara kopparrören.
när jag flyttade till mitt nya hus så hade jag enorma problem med fiskdöd vid vattenbyte, alla sa att det var dom nya kopparrören, men det är jag nästan säkert på att det inte var, det är kloraminet som är boven i dramat i dom flesta fall. mvh janne