Kjell FohrmanDet mesta av texten är nästan exakt samma som har gällt i många år -t.ex. den korkade regeln om bottenmaterial.
Det nya är
1/ det mesta av denna lagstiftning skall nu gälla även för privatpersoner fr.o.m den 1/9
2/ det gamla förslaget om 6 akvarier som vi den gången lyckades stoppa har tydligen återupplivats och skall nu införas
I övrigt vet jag inget - jag får ju inte längre (och skall inte heller ha) några utskick från sjv och djurskyddsmyndigheten eftersom jag inte representerar någon organisation. Därför har jag denna gång inte kunnat dra igång en kampanj för NCS räkning mot förslaget. Men jag är övertygad om att det på sedvanligt sätt har varit ute på remiss så att NCS, SARF, GOC etc. har kunnat framföra sin åsikt.
ja det följer ju med lite extra utgifter för dom som har mer än 6 akvarier, man måste gå en grundkurs för typ zoohandlare, sedan måste man gå en kurs speciellt för akvaristik, det är typ två helger man måste boka, kurserna kostar drygt 5000 gånger 2 alltså 10000kr sedan så kommer den kvalitetssäkrande, anställd av kommunen att kontrollera dina baljor och det tar han självklart betalt för, och han vet oftast inte ett skvatt om fiskar.
sedan måste jag säga till kjell du som har varit lärare på kurserna, tycker du att fiskarna har det bättre nu i zooaffärerna, än dom hade det förut.mvh janne