Rauken:D Vem frågade du???*-)
Alla...
Manga kor bara pa med en massa blas for att. Jag tycker att man ska fundera pa varfor. Ar det Paracyprichromis, frontosa eller nagon djuplevande malawi sa ar det direkt felaktigt med blas. Vattnet star troligvis still i deras miljo (ok det finns djupvattensstrommar).
RaukenVisst vill jag kanske efterlikna fiskarnas ursprungsmiljö, men jag tillhör nog den skaran som inte tror att det gynnar fiskarna (möjligtvis VF) eftersom genom att placera dom i ett begränsat akvarie så är man redan där så långt ifrån desar verkliga miljö.
Varfor vill du da ha hog syrgashalt...:)
Med pumpkapaciteten du valt sa finns det kanske ingen storre risk for att de motverkar varandra. Dessutom sa kommer firrarna fran en klippbiotop dar strommarna andrar riktning, det finns bakvatten mm. Darfor kommer de inte stalla sig vackert i strommen som stromlevande fiskar gor. Jag skulle snarare vilja saga att man for att ge illusionen av klippbiotopstrommar vill att det motverkar varandra lite.
Men men. Enligt klassiska cirkulationsdiagram sa ska du annars satta bada pumparna pa na kortsidan i ytan och blasa mot den andra kortsidan. Da for du vattenmassan att cirkulera med en bakstrom langs botten.
Med utblåsen vill jag försöka få en effektiv syresättning och jämn ström i vattnet.
Ibland läser jag rådet att man skall ha utblåset riktat uppåt vattenytan för bästa effekt - är inte risken då att det blir en vattenstråle ut ur akvariet, ner på golvet när jag tömmer ut för vattenbyte?
Nej, det brukar aldrig vara sant tryck i pumparna och skulle det vara det sa far man satta det lite lagre. Blaser det ovanfor ytan sa later det sa forbaskat.
Edit. "utblåset riktat uppåt vattenytan" har jag aldrig sett att det rekomenderas. Det ska riktas jams med vattenytan sa att den ror pa sig sa mycket som mojligt.