Micke_A
Hej
Ciklider som liknar varandra har en tendens att vara aggressivare mot varandra än arter som inte är så lika, på grund av att de konkurrerar om mat och/eller lekplatser. Men medfött hat mellan Nicaraguense och Nematopus tror jag inte så mycket på. De går antagligen att ha ihop, så länge akvariet är tillräckligt stort. Visst är Nematopus yngelätare, men skulle en Nicaraguense få schansen så skulle den säkert sätta i sig Nematopusyngel också.
Min erfarenhet av Nematopus är dessutom att det är en mycket ettrig ciklid, mycket värre än någon Zebraciklid jag har haft. Hanen jag hade slet sönder fenorna totalt på en Gibbiceps. En inte fullvuxen Gibbicips, men ändå. De var inte i lektagen när han gjorde det. Även Nicen har jag haft problem med, då de också har visat sig rätt ettriga. Det första paret jag hade gav inte de andra fiskarna mycket ro. Det andra var bättre, men kanske mest beroende på att jag hade dem med Påfåglar och Påfågelsmalar.
Har sett en bild på ett Nematopuspar och ett Nicaraguensepar som står ansikte mot ansikte och försöker mota bort varandra, på sedvanligt ciklidmanér. Det såg alltså inte särskilt blodigt ut.
MVH Micke
imported
Metcrue - jag har ett 500l med 2Jack Dempsey och 3 jaguarer(en hona for mycket, kommer snart at bli utflyttad) och ett par andra central amerikaner. Det finns en stor koskalle i mitten som har mycket grottor. Pa bada sidor har jag satt upp en platt sten som jag har fast tragrenar och silkesplantor dvs. det finns manga gomstallen och det har hjalpt.
Ola S - jag debaterar inte at neets och nics aldrig skulle kunna komma overens bara att det finns mer chans at det skulle bli problem med tiden. Om man satter fisk tillsamans i ett akvarium finns det ju ingen chans for dom att fly om det inte funkar. Med afrikaner gar det lattare i och med att de ar vana vid mindre revir, bor ofta i gang och ar ofta munruvare. A andra sidan har centralamerikanska ciklider storre revir , mer yngel, de ar storre fiskar, har ofta stabila par som ar tillsamans for livet och jagar mer och storre byten.
I och med detta tror jag att det kann bli mer och storre problem med centralamerikanska ciklider som inte kommer overens.
Jag tror att jag har hort det samma som Ola och hutti talar om , interesant beteende men kanske problemen blir for stora i ett akvarium.
Men med ett 720 liters och mycket gomstallen kan man nog ha en hel del fisk.