Jag har mer eller mindre gett upp när det gäller ynglena i yngelkaret, det finns max 10st levande yngel just nu och de är dessutom väldigt hängiga allihopa. De har inte växt just någonting sedan jag flyttade över dem till yngelkaret medan ynglena i huvudkaret(ca 40st) nu har sidofenor, stjärtfena och en liten liten ryggfena.
Ynglena i yngelkaret ser fortfarande ut som grodyngel och har liksom stannat av i utvecklingen helt och hållet...
Det jag har matat dem med är bl.a en slags mix av olika sorters torrfoder bestående av söndersmulade pellets, flingor och maltabletter. Jag har även använt frysta bosmider (tror att det hette så) och Sera Micron, ett pulverfoder som är speciellt anpassat för yngel från äggläggande fiskar.
Ynglena i huvudkaret åt ingenting i början och föräldrarna verkade konstigt nog inte hjälpa till det minsta heller... men allt eftersom dagarna gick så började ynglena leta upp maten själva och nu äter de av allt de får in i munnen. :)
Ynglena i yngelkaret har däremot hela tiden varit dåliga på att äta men de få som är kvar äter i alla fall av min söndersmulade torrfoderblandning.
Vi får se vad som händer men jag har inga större förhoppningar på att ynglena i yngelkaret ska överleva, det är nog vettigare att satsa på de betydligt större och piggare ynglena som går i huvudkaret.
Det kanske är lite våldigt att försöka driva upp ciklidyngel i ett akvarium endast befolkat med stora fiskar men jag tror faktiskt att det kan gå trots allt. Sebracikliderna lär i alla fall inte utgöra något hot mot ynglena, de har nog med att försöka hålla sig själva vid liv, dessutom så kommer jag troligtvis att byta in dem i veckan så då är ju det problemet löst.
När sebrorna väl är borta så är det i princip bara chokladmalen och Synodontisen som kan göra att fler yngel försvinner, jaguarerna är däremot så pass tuffa att jag tror att det ska gå bra i alla fall. Hoppet är det sista som överger en
Sebrorna i 120liters karet har för övrigt en sprillans ny frisimmande yngelkull just nu...
Mvh Fredrik Isaksson