Hej Walle
Kul att höra att någon blir intresserad av det jag skrivit. :)
Här är svaren på dina frågor.
1. De är iofs ganska aggressiva nu när de har yngel men det stämmer mycket bra att de har varit ovanligt lugna innan ynglena kom till världen.
De är hur som helst inte rädda för något och skulle aldrig få för sig att gömma sig bara för att man går fram till karet. Det normala är att de börjar tigga mat om man närmar sig karet, men stirrar man på dem lite för nära så börjar de hota en genom att spänna ut gällocken... De är ena charmiga små rackare
2. Nejdå, de är smarta nog att kunna skilja på fingrar och mat, som tur är.

Första reaktionen är givetvis att så snabbt som möjligt se vad som kom ner i karet men så snart de ser att det är fingrar och inte mat så tittar de bara lite nyfiket och funderar på vad som menas...
Jag har inte blivit biten ännu och vad jag har hört av andra jaguarägare så är det inte särskilt vanligt att bli biten av jaguarciklider, vilket givetvis låter lugnande.
3. Håller man sig på avstånd så är det inget problem. Mina har attackerat slamsugen någon enstaka gång, men bara om jag har provocerat dem genom att t.ex slamsuga i närheten av deras revir eller yngel, provocerar man dem inte så bryr de sig inte. Detta är för övrigt inget generellt problem med just jaguarciklider, mina små sajicaciklider attackerade också slamsugen om jag blev för närgången så detta kan knappast vara särskilt ovanligt bland ciklider.
4. Du får nog vänta länge innan de kan svälja en 12centimeters fisk tror jag. När min hane var runt 15cm så tog det nästan en hel dag för honom att få ner en 7cm lång jättedanio hela vägen ner i magen...
Så gissningsvis så måste de vara över 30cm för att klara av en fisk på 12cm.
Ett litet tips.
Det är mycket bättre att ge dem mindre fiskbitar lite oftare än en STOR bit varannan dag. De blir bara slöa och sega när de är mätta och slöa fiskar är det aldrig roligt att titta på... Det är mycket bättre att mata dem ganska lite varje gång så att de hela tiden är lite hungriga och därmed mycket mer aktiva och allerta. Är de hela tiden mätta så lär man inte heller få se dem jaga...
5. Överallt, men framför allt i vattenmassorna. På botten är de bara om de gräver eller letar mat som sjunkit och i grottorna är de bara om de gräver, leker eller lurar på någon fisk. De gillar att simma och visa upp sig så man bör inreda så att det finns en ganska stor och öppen simyta.
6. Grottorna var jätteviktiga i början när jag hade 4st jaguarer eftersom honorna tog var sin grotta som deras revir redan vid ung ålder. När jag bytte in de två som inte bildat par så blev de andra två mer framfusiga och då blev grottorna mindre viktiga. Men eftersom hanen gärna jagar honan lite just innan lek så är grottorna ändå viktiga eftersom honan då kan gömma sig någonstans. Grottor och annat "bråte" används också flitigt när de jagar så vill man se deras jaktbeteende så bör man inreda med många grottor och stora spretiga rötter som ger mycket skugga.
Att se dem jaga är för övrigt ett av de roligaste sakerna med dessa fiskar just eftersom de verkar vara så listiga och liksom hela tiden försöker komma på nya sätt att överlista sitt byte.
Det extremaste jag sett när det gäller jaktteknik var när hanen lade sig på sida uppe vid ytan och liksom bara flöt omkring där medan han saaakta saaakta gled närmare och närmare stimmet med jättedanios... när han sedan var nog nära så attackerade han blixtsnabbt. :)
7. Min ancistrus är gissningsvis runt 11cm, ganska stor med andra ord. Den klarar sig i alla fall utmärkt och är både oskygg och nog självsäker för att klara av att rensa botten från foderrester kring jaguarerna om de skulle grisa ner lite för mycket. Jag har även en gibbiceps i samma storlek men den klarar sig inte alls lika bra som ancistrusen och har hela tiden något jack i någon av fenorna.
8. Det är en plansch på baksidan av karet, den ser lite skum ut på bilderna eftersom kamerablixten lyser på den. I verkligheten är bakgrunden mörkgrå och inte ljusbeige som i de senaste bilderna...
Ställ gärna fler frågor om det är något du funderar över. :)
Mvh Fredrik Isaksson