walle_1
chrille: hur stor var pågågeln som tog sebran? och hur stor var sebran?
FI
Martin:
"Zebror ska väl funka ganska bra med jaguarer vad jag vet. Hur gick det med dina fredrik? åkte dom på däng eller?"
I början så dominerade sebrorna totalt, jaguarerna hade absolut ingenting att sätta emot och jaguarerna såg faktiskt riktigt risiga ut när det var som värst. Sebraciklider är otroligt aggressiva och betydligt aggressivare än jaguarciklider åtminstone som jag ser det, det är endast deras mindre storlek som talar emot dem, aggressionsmässigt så ligger de nästan i en klass för sig.
Jaguarcikliderna växte dock för snabbt för sebrorna och när jaguarerna blev större och framför allt började leka så blev de också mer aggressiva och mer självsäkra. Jaguarerna började att systematiskt köra undan sebrorna så fort de visade sig och när detta hade pågått i några veckor så fick jag nog och flyttade sebrorna till ett annat kar.
Christian:
"Zebror har jag redan haft massor av gånger så det är nog inget alternativ. Sedan blir de ju påtok för små, 15cm i maxstorlek."
En 15cm stor sebraciklidhane har nog inga som helst problem att dominera över en åtmistone 20-25cm stor jaguarciklidhane... Problemet är bara att det inte är så lätt att hitta 15cm stora sebraciklider, det vanliga är väl runt 10cm och då slutar det ganska snart som för mina sebror. Sedan blir ju honorna mindre också och detta gör att de ganska snart kan hamna på jaguarciklidernas matsedel.
Det bästa är nog ändå att ha någon större stimfisk som aggressionsavledare, silverdollarn ska tydligen gå bra med de flesta större ciklidarter. Eventuellt kanske det skulle gå med någon pacu också men de blir ju lite stora så det kanske inte är så lämpligt.
Helt ensamma bör man nog inte ha jaguarcikliderna i alla fall, i så fall måste man nog ha en skiljevägg för att inte honan ska dödas och frågan är ju hur snyggt ett sånt kar blir...
Mvh Fredrik Isaksson
FI
Martin:
"Mina tilapior lär väl inte överleva när jaguarerna blir större så jag måste ju skaffa någon aggressionsavledare någon gång jag också."
Jag känner faktiskt inte till hur tilapiorna är...
Vet du hur stora de kan bli?
Vet du om de blir aggressiva när de blir större?
Hur som helst, så länge det fungerar så finns det ingen anledning att byta om du fortfarande gillar fiskarna.
Om du däremot inte gillar fiskarna så kan det nog vara skäl att byta till något annat ganska snart eftersom jag gissar att jaguarerna har lättare för att acceptera nya akvarieinvånare medan de fortfarande är små.
Mvh Fredrik Isaksson
walle_1
jo dom blir aggressiva när dom blir stor. Har t.om. hört folk som säger att tilapior spöar upp jaguarer, men jag tillsatte ju mina för att dom ska bli mat i framtiden inte som aggresionsavledare. Har inte tänkt mata tilapiorna så att dom växer nå speciellt, bara hålla dom vid den storlek dom är, kanske lite större. Jag tycker dom blir så förbannat ful när dom är stor så jag vill nog inte ha dom då. Annars tycker jag att sebraciklider är snygga fiskar, men dom kanske blir för liten. Tilapia mariae som jag har blir väl ca 35 cm tror jag. Såg att dom hade en sebra på zoo:t i närheten. Den hade inte dom riktigt snygga färgerna än men jag tyckte den såg skapligt stor ut, kanske 11 cm eller nåt. Skulle kanske kunna köpa en i den storleken när jaguarerna kommer upp i den storleken.
MVH Martin
FI
NEWSFLASH!!
Om jag inte ser helt fel så leker jaguarcikliderna för tredje gången just precis nu!

Det är lite svårt att se säkert från den plats jag sitter på just nu och jag törs inte gå och kika förrän de är färdiga men om det stämmer så återkommer jag givetvis med färska bilder lite senare. :)
Jag måste bara låta dem bli färdiga först så att de inte blir skrämda och hittar på några dumheter.
I'll be back...
Mvh Fredrik Isaksson
FI
chrillo
Är det Zebra Tilapia du har walle_1? jag har sånna och de funkar fint tillsammans med mina Salvinis. De håller sig ju gärna lite högre upp i karet så de håller sig ifrån varann på det sättet istället för att konkurera om samma revir.
Kommer inte ihåg hur stor Zebran eller Påfågeln var men påfågel var då större. Jag har haft zebror ett flertal tånger genom åren och även odlat dem. Min erfarenhet av dem är att de inte är så överdrivet aggresiva. De jag haft var då inte det. Visst de körde iväg andra från sitt revir då de lekte men det blev inte mycket mer än så. Jag hade 3 par i ett 310l en gång utan problem.
Mvh /Christian
FI
Christian:
"Jag har haft zebror ett flertal tånger genom åren och även odlat dem. Min erfarenhet av dem är att de inte är så överdrivet aggresiva. De jag haft var då inte det. Visst de körde iväg andra från sitt revir då de lekte men det blev inte mycket mer än så. Jag hade 3 par i ett 310l en gång utan problem."
Utan att veta säkert så gissar jag att dina sebror inte var särskilt stora, förmodligen så är det därför du inte har upptäckt deras "dåliga sida". Alternativt så kanske sebraciklider är mindre aggressiva tillsammans med andra sebraciklider men det är bara en ren gissning... De flesta är dock överrens om att man inte bör kombinera stora sebraciklider med mindre aggressiva ciklider så vida de inte är minst dubbelt så stora som sebrorna och detta är väl ett ganska bra bevis på att de inte är att leka med.
Men i slutändan så är ju ingen fisk en exakt kopia av en annan fisk när det gäller beteendet och det är väl främst därför som akvarister ofta har väldigt delade meningar om samma fiskarter.
Mvh Fredrik Isaksson
Ola
Hej,
Till alla på denna tråden,
Det är otroligt kul att följa denna tråden, varje gång man läser ett par inlägg så blir man sugen på att skaffa sig JAGUARER!
Så fortsätt att skirva=) jag förjer varenda inlägg=)
Mvh Ola=)
ola lindeberg
imported
Varen maste vara har.
De har riktig personlighet , kul fisk.
Om man skall ha nagra andra firrar i med ett lekande par jaguarer bor man nog se till att karet ar tillrackligt stort 400-500 liter <.
Sedan ar det bast att skaffa all fisk pa samma gang (speciellt samma gang som jaguarerna. Kop ett par extra (om nagon omkommer eller byts tillbaka till affaren).
Om man skall satta in nagra fiskar senare ar det bast att omreda akvariet pa samma gang och satta till nagra gomstallen.
Med mina har jag Jack Dempsey, A Rivulatus, C Meeki, Salvini nagra Plecostomus, en al och en Rhambia(CA mal). Salvinina skall snart flyttas ut eftersom de ar minst och ocksa ett par, Jack Dempseys ar ocksa ett par och umgas bra med alla Rivulatusarna far mest stryk fast de ar storre eldbukarna(2) ar sma men terroriserar nastan alla andra, alen ar elak , plecostomus rekomenderas och malen (?).
walle_1
Chrillo: nej jag har tilapia mariae, mary's ciklid tror jag dom heter. Sök på zoopet så hittar du dom. Dom är sebrarandig som små men blir som på bilden på zoopet när dom är stora. Du har väl buttikofferi antar jag, enligt folket på predatoryfish så ska dom vara extremt aggressiva men inte vet jag.
Fredrik: Oj kul att dom leker!!! När lekte dina för första gången? börjar längtas till första leken nu jag =).
Ola: Va kul att du blir intresserad, du kanske ska skaffa några du också=).
Ola
Halloj,
hehe, klart jag vill skaffa några=) men problemet är att jag inte har något ledigt kar till dom just nu=(
vi får se vad som händer i framtiden=) men en sak är säker, jag kommer följa vartenda ord på denna tråden=)
Mvh Ola
ola lindeberg
FI
Martin:
"Fredrik: Oj kul att dom leker!!! När lekte dina för första gången? börjar längtas till första leken nu jag =)."
Jag kommer inte ihåg exakt men gissningsvis så var hanen 14-15cm eller nåt sånt, de kan tydligen leka tidigare än så men mina gjorde inte det. Men jag tror inte att det är bra heller att de leker för tidigt, det kan visst påverka hur mycket de växer och deras maxstorlek osv. Så stressa inte, lek innebär även en massa bekymmer.
Hur stora är dina, har du mätt dom något sedan du köpte dem?
Hur länge har du haft dem nu?
Mvh Fredrik Isaksson
FI
INXS:
Visst är det ägg jag ser i de två första bilderna? Vad kul i så fall, våra ägg borde ju kläckas ungefär samtidigt. :)
Äggen i mitt kar är ganska precis 1 dygn nu så på lördagsefftermiddag så förväntar jag mig att de första ynglena börjar titta fram. :)
Hur stora är dina jaguarer?
Mvh Fredrik Isaksson
chrillo
Mina Zebror var kring 12-13 cm och jag hade de inte bara med varandra. Det var bara EN av gångerna som jag hade artakvarium av Zebra ciklider. Har haft dem många gånger och med massor av olika fiskar. Några års erfarenhet av den arten har jag då. Jag har tex lyckats hålla Zebror med bla Paletter i flera år utan något större problem. Det mesta hänger på hur man inreder akvariet och sedan håller jag inte med om att Zebran ska vara nå överaggresiv jämtemot andra fiskarter och när det gäller denna fisk litar jag mer på min egen erfarenhet av fisken.
Walle_1:
Japp det är buttokoferi jag har, men jag har den som sagt med Salvinin som är ännu aggresivare. Men fördelen med Tilapian är att den oftast tenderar att vistas högre upp i karet medans Salvinin håller sig till den nedre delen. Sedan blir den ju större än Salvinin vilket är bra pga Salvinins aggresivitet. Det funkar riktigt bra för mig att ha dem i samma kar än så länge.
Mvh /Christian
imported
Fredrik - javisst , det ar agg. De lekte ca 3 dagar sedan. Tusentals agg.
De ar ca 15+ cm nu.
jinnarparen
Hej
Någon av läsarna på denna tråd som håller P. Dovii eller som jänkarna kallar dem Vargciklid?
Denna art är väldigt lik Jaguaren men blir större och är enligt mina erfarenheter aggressivare.
Har haft ett vuxet lekpar fram till i början av förra året (detta par födde jag upp från små nyligen frisimmande yngel). Sparade sista kullen yngel. Nu finns det 20 kvar. 10 av dem är uppflyttade till ett 375 liters kar där de växer som bara den. Alla 20 gick länge i ett 75 liters kar då jag inte visste riktigt vad jag skulle göra med dem. De som nu finns i det större karet är mellan 8-12 cm nu. Framåt sommaren har de säkert passerat 15 cm. Då får de flytta vidare till mitt 600 liters kar.
De är inte så speciellt aggressiva (än så länge!!. Föräldradjuren var väldigt bestämda mot andra fiskar), men glupska. I samma kar gick det bland annat 15 st M. Maingano och 8 st L. Golden. Nu finns det 3 resp. 2 st kvar!
PS
De 10 som går kvar i 75 liters karet vet jag fortfarande inte vad jag skall göra med, om det är någon som är intresserad.
DS
walle_1
Fredrik: jag mätte ju en av de minsta förra lördagen, den var 6 cm då. den största kanske var runt 7 då. Men nu börjar nog den största närma sig 8 cm strecket. Har haft dom i tre veckor i morgon. Ancistrusen mätte jag exakt första dagen den var då 3 cm, igår mätte jag den igen den var då 3.5 cm. Jag har inte matat den nå utan den har bara ätit alge hela tiden och har alltså växt ca 0.5 cm på tre veckor. Då är det ju inte nästan nå alger heller nu så den kanske kan växa 1 cm per månad om den får ännu mer alger.
Sedan jag började ge dom mask så har det blivit favoritfödan, idag när jag gav dom räkbitar så var det bara den största som åt bra, de andra var lite sega och spottade gärna ut bitarna. Igår var det lika så jag körde med räkor hela dagen då, men på kvällen tänkte jag testa med en mask. Och pang vilken fart det plötsligt blev på dom.
Jag upplever jaguarerna som finsmakare, matar man en hel dag med ett foder så vill dom bara ha det sen. Jag har inte matat med mask i följd mer än ett dygn men ändå verkar det som det är det som dom vill ha. Pelletsen verkar dom inte gilla smaken på, testade att mixa ihop den med räkor för att dom skulle få i sig lite av den. Dom såg att det var något nytt och högg direkt men spottade genast ut troligen efter dom hade känt smaken av pelletsen, ingen favorit verkar det som=).
Kollade näringsvärdet på räkor igår, de innehåller bara 24% protein mot pelletsens 47%. Räkorna hade 1% fett och pelletsen 2.8%. Räkorna är kanske lite magra åt dom, mask har jag ingen aning om näringinnehållet i men jag har hört att det ska vara mycket protein i dom.
Jaguarerna gör iaf inga försök att äta ancistrusen så det är ju bra =).
MVH Martin
FI
Christian:
Du kanske har rätt angående sebracikliderna, jag har ju inte haft dom så länge så min egen erfarenhet är inte direkt stor om man säger så...
Säger du med din betydligt större erfarenhet att sebraciklidernas "på pappret" aggressiva beteende är överdrivet så litar jag på vad du säger, jag har ändå redan misstänkt att mitt eget sebraciklidpar är lite utöver det vanliga...
Mitt galna sebrapar har för övrigt hitills tagit död på 3st corydoras och allvarligt skadat minst det dubbla antalet... De är heltokiga!...
De skadade små malarna lever nu otroligt nog i fullständig frid i jaguarkaret och varken citrinellumen eller det nu lekande jaguarparet har så mycket som nafsat efter dem... Tänk då också på att jaguarcikliderna "på pappret" är kända för att döda bottenfiskar...
Så som du säkert förstår så är jag själv i ungefär samma situation som dig eftersom alla hävdar att jaguarcikliderna är monster när jag själv definitivt inte upplever dem på det sättet... Man kan givetvis hela tiden skylla på att mina jaguarer inte är så stora ännu men de är ju trots allt ca 20cm nu och har lekt ett flertal gånger och jag tycker nog att de borde ha visat sitt rätta jag vid det här laget...
Så som jag ser det så kan det skrivna ordet bara ge en en föraningar om hur en art beter sig, det är inte direkt några 100 procentiga beskrivningar som gäller för alla individer...
Mvh Fredrik Isaksson
mrgreed
//Jinnarparen
Om du bor i stockholm är jag intresserad av att köpa 3-4 Doovii av dig.
Mvh
Danne