Det är rätt lätt att välja bort hybrider eftersom de alltid överträffas av naturformerna. Varför man skaffar hybrider eller odlar densamma har jag egentligen ingen bestämd uppfattning om... men på rak arm kanske det handlar om bristande respekt för djuren(arterna) eller hobbyn i sig, man skiter i det, finns pengar att tjäna?
Själv är jag emot alla former av hybrider speciellt när det gäller ciklider, jag är fascinerad av naturformerna och det gäller att vara på sin vakt här ochså i den mån det går när det gäller ursprung och att inte blanda o hålla dom rena. Exempelvis inte sälja ciklider från viss fångstplats till vem som helst utan att veta vad avsikten med förvärvet är.
Mvh Jari
Nja jag föredrar också i regel naturformerna, men inte desto mindre få man nog erkänna att anledningen till att avelsformer säljer bättre än naturformenarna är nog helt enkelt pga av att de flesta tycker att dessa är vackrare
Varför det skulle innebära bristande respekt för djuren att hålla avelsformer av just fisk har jag svårt att förstå. Eller menar du att det gäller för alla djur - hundar, katter, smådjur, lantbrukets djur, hästar, fåglar etc. - om det skulle gälla för alla djur så skulle det inte finnas många "tamdjur" kvar.
Bristande respekt om djuren tycker jag nog mer handlar om HUR man håller dom och det gäller för både avels- som naturformer.
Själv är jag inte MOT avelsformer utan är istället FÖR naturformer och menar inte heller att intresset för naturformer ökar genom att man rackar ner på andra som har en annan åsikt. Istället vore det bättre om fler engagerade sig för att propagera för naturformer genom t.ex. utställningar. Nästa alla fiskutställningar som arrangeras idag är för avelsformer - diskus, kampfisk, guppy, guldfisk, dragonfish, koi etc.