Lennart Nej nog håller jag med lite inget är ju så enkelt att man kan generalisera undantag finns alltid kanske skrev jag inte tydligt för jag menade och skrev "Att man urvalsodlar för att få fina stabila djur är helt OK." Att man i vissa fall odlar på defekter är ju inte ok.
Sedan är det som du säger Kjell att man bör skilja på hybrider och hybrider.Men de exempel som du tar upp tex röd svärdbärare är vad jag förstått en korsning mellan svärdbärare och röd platy för att få den röda färgen och dessa arter är från samma familj och alltså närbesläktade fiskar och sedan urvals/linje avlats för att få en stabil stam utan defekter. Och liknande har väl skett mellan diskusarna. upp till 7 generationer står det väl i kaj,s inlägg innan stabilitet uppnåtts.
Dessa sk hybrider anser jag vara mycket bättre än vissa avarter som papegojor m.m.m där syftet att få fram ja nå udda konstigheter med korsning av icke närbesläktade arter som i många fall inte fungerar riktigt och ej är fertila. Men vem vet vart vi hamnar till slut om några år kanske man vant sig med detta också!! men är det önskvärt det vete sjutton.
En sak är då säker jag tror inte att grå bleka fiskar triggar många att starta sitt första akvarie utan det är slöjstjärtar,svärdbärare och black molly med flera som är inkörsporten innan intresset går vidare så vissa blandningar är nog tyvärr befogade ur den aspekten.:)
All urvalsodling sker ju efter defekter (well som vissa skriver så kanske en del urvalsodlar med naturformen som kriterium, men jag tror nog att det är rätt ovanligt) för att förstärka - en fisk som är extra röd är defekt och sannolikt hade de urvalsodlade hongi som idag finns i handeln (naturformen finns väl knappt ens till salu längre) haft svårt att klara sig i naturen.
Sedan är det ju en helt annan sak att vi uppfattar vissa defekter som ok eller t.o.m. som bra - men det handlar istället till syvende och sist om ens egen personlioga uppfattning.
Du verkar ju då tycka att korsningarna mellan svärdbärare/platy och olika diskusarter är OK för att de "urvals/linje avlats för att få en stabil stam utan defekter." Defekter har de ju likafullt fortfarande men dessa defekter har ju odlaren "stabiliserat" och om sedan denna "defekt" sedan är en knallröd färg, en puckel i pannan, extra långa fenor så är det likafullt en defekt.
Sedan handlar det ju också att det definitivt inte är lätt att avla fram en speciell stam som dessutom är stabil - för detta krävs det flera års arbete.
Vad gäller papegojcikliden så har jag då och då genom åren fått fram enstaka yngel både av malawi och centralamerika som haft "papegojans kroppsform" så den kan kanske ha skapats genom en naturlig mutation som man sedan färgodlat på - vad vet jag.