Kjell Intressant och det låter ju logiskt. Måste ändå då fundera över varför t.ex. de hongi som finns i handeln idag är så oerhört mycket rödare än de som finns i naturen. Följer då inte hongi-honor i naturen denna regel utan de föredrar "fulare" hanar, eller är det så att de extra röda hongihanarna är så extremt utsatta för predatorer i naturen att de helt enkelt stryker med innan de hinner bli fertila?
Pa rak arm sa kan jag komma pa tva mekanismer:
1. Rodheten ar en mutation/ovanligt anlag som antingen kommit in genom hybridicering eller sa ar det ett ovanligt anlag i naturen (rent hypotetiskt sa kan forstas mutationen uppstatt i akvariet). Odlarna har sedan odlat vidare pa de extremroda fiskarna som da och da dyker upp.
2. I naturen sa ar honval och overlevnad i balans (eller snarare konflikt) honorna valjer de rodaste hananrna men de har samre overlevnad. Da finns det mycket genetisk variation att odla pa nar man plockar in dem och det ar enlelt att odla fram rodare och rodare fisk. Hade man haft STOORA akvarium sa skulle fiskarna bli rodare och rodare endast genom honval.
Som du ser sa sager jag inte mot det du skrivit innnan, jag fyller bara pa lite.
Edit: Dessa tva mekanismer utesluter sjalvklart inte varandra och nar man odlar fram de vackraste guppyhanarna sa ar det bada tva samtidigt.