Janne Cystorna blir inte vita eller ljusa förrän de är på väg att spricka upp, när cystan ligger i vila latent har den samma färg som fisken men buktar ut...de synliga ligger strax under huden på fisken. Jag skrev att storleken är som ett knappnålshuvud men de kan vara större också, man ser den här sjukdomen oftare idag även på fisk man fångat på plats i naturen visar ibland dessa symptom och det kanske påvisar att deras naturliga miljö inte längre är så bra.
Dina nya Petenia splendida var kanske i lite dåligt skick när du fick dem, låg syrehalt i blodet och lite för mycket kväve...salt är förträffligt i dessa lägen och gör underverk ;)
Det finns också en vetenskaplig studie gällande kopparförgiftning hos ungfisk, där man jämförde överlevnaden mellan ett vatten fattigt på kalcium- och magnesium klorid och vatten där man tillfört olika mängder av kalcium- och magnesium klorid. I vatten utan tillsats dog samtliga och sedan steg överlevnaden bland ungfisken och i det akvariet som innehöll mest kalcium- och magnesium klorid var dödligheten mycket liten. Jag tror jag har en pdf sparad i min dator om någon är intresserad, i vilket fall som helst kan man nog dra slutsatsen att vissa salter kan vara mycket hjälpsamma för fiskar att förhindra upptag av vissa gifter eller att göra sig av med gifter de redan har upptagit.
Mvh Janne
Pdf:en som du nämner är jag intresserad av, alltid kul att lära sig något nytt.
Ännu en umbrifera har nu insjuknat, den har haft en svullnad under några dagar men det verkar som om den håller på att spricka upp nu. Denna gången är det ett sår nära stjärtfenan.
Vad är detta för ett helvete som jag har råkat ut för - det går bara på umbriferorna och ingen annan fisk.
Vem vet man kanske skall prova och badda såret med jodopax eller liknande för att se om det hjälper.