Jag har bara haft denna individ samt en hel kull nubila som sett ut som denna så jag ser inte detta som tillräckligt skäl att ändra på något. Samt att jag har sett det ett fåtal gånger hos en annan uppfödare.
Bortsett från bristande foder och bakterieinfektioner som tidigare föreslagits som orsaker till missbildningar likt denna vill jag tillägga 2 möjliga orsaker.
Kan bero på toxisk påverkan i form av kemiska ämnen som orsakar skador tidigt i utvecklingen. Har du t.ex medicinerat karen där ynglen kläckts eller möjligen använt annat preparat som kan ha påverkat dess utveckling menligt?
Annars liknar fisken på bilden många andra bilder jag sett på fiskar med dåligt utvecklat nosparti. I flera av de fallen anges syrebrist som orsak. Syrebrist på ett tidigt stadium skulle alltså innebära att fiskens blodkärl inte utvecklas fullt ut vfr vävnaden heller inte växer på ett normalt sätt. Detta bör såklart bara begrundas då jag ej kan "bevisa" dess riktighet. Ngn som besitter större kunskaper om detta rent medicinskt kan kanske förklara på ett mer vetenskapligt sätt.(eventuellt ochså i en egen tråd om det nu inte redan finns...)
Mvh/Andreas.