Ola
1. Klart att alger kan vara naringsbegransade. Vad har du fatt detta fran? Det bryter ju mot fysikens lagar.
Ja naturligtvis, du missförstod mig.
Jag menar att en akvarist inte kan skapa ett vatten som gör alger näringsbegränsade.
Lagg en klump alger i destvatten och en vaxt. Vad finns det mest levande biomassa av efter en vecka, en manad? Jag har inte testat men jag tippar pa vaxten.
Jag är helt övergygad om att det är i glaset med alger. Glaset med växten kommer ruttna och bilda ett bestånd av alger som beroende på ljusmängd/övrigt energiinput kommer blomma och dö ut.
Det har jag faktiskt testat många gånger =)
Om du efter detta pytsar i naring sa har ju vaxten ett forsprang.
Finns något levande kvar av växten kommer den sakta återhämta sig och ta över näringsmarknaden. Det kommer ta ca 2-3 veckor innan man ser effekten av den tillsatta gödningen. BTDT.
Algen maste borja vaxa fran ett relativt satt fatal celler. Vaxten lagrar naring i sin biomassa.
Det är exakt detta nich-koncept som Mike_Noren redogör för i sitt inlägg.
Om du slänger några äpplen (destillerat vatten) till en inhängnad med elefanter (växter) och kackerlackor (alger) så kommer kackerlackorna ta över helt, och elefanterna knappast öka i vikt.
Kackerlackornas bestånd kan gå ner till nära noll och men öka brutalt snabbt jämförelsevis med elefanterna.
Dom jobbar i totalt olika nicher. Tom Barrs nich-koncept.
3. Men allt dor ju inte. Vaxterna lever och algerna har vilsporer.
Växten kommer dö hyffsat snabbt i destillerat vatten och när den bryts ner så kommer algsporer att triggas av syredippar och ammoniumnivåer.
Din forklaring till varfor jag inte har alger stammer definitivt inte pa vissa av fallen. Jag foreslar ett experiment: Stall tva hinkar med vatten pa balkongen. Hall i lika mycket vaxtnaring. Stall ner en rejal planta vass i den ena. Kor bubbel i bada. Kolla var det finns mest alger efter en manad.
Nu vet jag inte hur länge vass överlever på lite näring i en hink, men jag tippar på att dom kommer suga upp all näring ganska snabbt eftersom det är ett ogräs? "All" näring för växten innebär höga kvarvarande näringshalter att leva på.
Konkurreras algerna ut i hinken med vass beror det sannolikt på att ammoniumnivåer och syrehalter hålls stabila och därför inte triggar algernas fortplantning. När vassen sedan dör återtar dom sin nich.
Sedan ar jag ratt saker pa att jag oftast har laga stabila narimngshalter. Varfor vaxer annars inte andmaten?
Något fattas såklart.
Intressantar är varför javamossan utan bottenrötter klarar sig bättre än andmaten som inte heller har rötter i bottnen, men jag är ganska säker på att jag vet svaret: Javamossan pumpar sannolikt ut väte för att omvandla bikarbonat till CO2. Väte är en syra som även får metaller att lösa sig, t ex järn.
Olika växter har även olika förmåga att ta upp olika halter av näring, precis som vissa växter klarar sig med betydligt mindre ljus än andra.
Vad vi växtakvarister gör är att skjuta in alla näringsnivåer så att dom hamnar där de allra flesta växter diggar läger - PMDD gör även att metaller som inte är lösliga i vatten blir vattenlösliga via kelat.
Forovrigt sa har jag lange misstankt att dagslangden ar viktig. Vaxter fotosyntetiserar bara X timmar om dagen (4?) vilket gor att jag satter min timer pa 10. Det borde ge vaxterna ett battre lage eftersom att manga alger fotosyntetiserar dygnet runt.
Växter och alger skiljer sig inte speciellt mycket där, växter kan också fotosyntetetisera dygnet runt - speciellt i tidigare stadier i sin utveckling. Senare i livet behöver dom en liten paus på för att tillverka olika former av blommningshormoner.
Men mina hinkar galler ju detta inte for.
Växter är fenomenala ljuskonkurrenter och däri ligger ofta en stor del av konkurrensen mellan alger och växter. Växter kan fysiskt lägga beslag på ljuset och fysiskt växa sig till platser där ljuset är bättre, vilket alger inte kan.
Hur forklarar du att det finns mer alger i en eutrof sjo men knappast nagra (forutom kransalger) i en oligotrof sjo? Visst, det finns mer vaxter i en eutrof sjo ocksa, men det finns i princip inga alger i en oligotrof sjo.
Oj, fast det stämmer ju inte alls? Det finns alger i alla typer av sjöar. Du kanske inte ser dom, men dom finns där.
Att du inte får algblomninng i en oligotrof sjö tippar jag har att göra med stabila syrehalter och temperaturer och föga input av förruttnelseprocesser som ger ammonium.
Släng i en köttbit i en oligotrof sjö så ska du få se på lokal algodling =)
http://www.tropica.dk/catalog/images/articles/akvaristik/greenland/greeenland_2_large.jpg
"The remains of a reindeer leg. The water of Lake Niko is extremely nutrient poor and even during midsummer no significant biofilm develops on stones and plant surfaces. In this case, however, inorganic nutrients are released when the tissue decomposes and green microalgae thrives in the immediate vicinity of the bone. The scarce vegetation of pondweed is dominated by Potamogeton filiformis. "