Ok... Hmm. Om du skulle gjort en ny bakgrund. Skulle du använt Epolan då eller skulle du betala den extra pengen som Epotex kostar?
Epotex har jag kört i några år och där syns det ingen skillnad alls.
Hej MatCan, roligt att du gillar att göra bakgrunder... Det gillar nämligen jag ochså så jag "lägger mig i" här lite... Det stämmer alldeles utmärkt som Malawe skriver att Epolanet vitnar i vatten om det appliceras ovarsamt.
Poängen är som han skrev att stryka flera TUNNA lager, men de måste härda igenom ordentligt mellan dem. Om man efter ett dygn (beroende på rumstemperatur och luftfuktighet) normalt uppfattar lacklagret som torrt kan man bli besviken då man stryker ett nytt ifall det inte är fullständigt genomhärdat. Då det nya lagret läggs på det tidigare kan en reaktion uppstå. Att detta är ett faktum bekräftas av att det "vita" helst uppstår i ojämnheter och skrevor där lagren har en tendens att bli tjockare. Stort tålamod är därför en dygd om man vill lacka sina bakgrunder med Epolan. Brukar använda en värmefläkt som riktas mot bakgrunden för snabbare torkning (inte för nära!), då jobbar man dessutom bort en del av ångorna. Har aldrig testat Epotex, men det kan det kanske vara värt eftersom Epolanet inte heller är gratis precis. Det klart dyraste med hela bakgrundsbygget är lackningen enligt min erfarenhet.
En del använder inte ngt lack alls och sådana bakgrunder finns ochså beskrivna i trådar här på forumet. Det kan ochså bli ett gott resultat (om det ändå skall täckas med alger;))
Ett knep jag använder för maximalt "naturlig" färgkomposition;
Efter att bakgrunden karvats klart och man jobbat färdigt med fixet kan man (om den konstnärliga ådran finns där...:I) blanda till en lagom mängd fix och dela upp den i flera pytsar och variera mängden färgpigment som blandas i.
På så sätt får man en färgpalett med olika "toner". Resultatet blir att resultatet ej blir lika slumpartat som vid målning på underlaget i efterhand!
Bäst används denna teknik "vått på vått"... Alltså, man får jobba in de olika pigmenterade lagren i det VÅTA fixet. Förslagsvis de mörkare pigmentlagren i sprickor och skrevor samt gärna använda de jusare blandningarna i utskjutande delar. Ett klassiskt sätt att arbeta med skuggor och dagrar.;)
Man får på detta sätt en beständig "färg" även om lacken ger sig (vilket den till slut gör...:-|)
Mvh/Andreas.