Vad målar du med??? Ska själv börja med det och jag ser att du har fått till det bra. Jag har vanlig vattenfärg som jag hade tänkt att använda, men ditt ser grymt bra ut och jag antar att det inte bara är så'n färg, utan något bättre.
Hur målar du för bästa resultat (färg, pensel, vatten etc.)?
Jag har svart pigment i fixet för att göra det mörkare. Det hår åt ganska mycket pigment.
Jag målar med vattenbaserade hobbyfärger. Finns på Clas Ohlson. Jag tror att vilken vattenbaserad färg som helst fungerar. Vanliga vattenfärger bör fungera, om man inte tar för mycket vatten. Dom färger jag använder spär jag ut så dom blir ganska lösa. Sen så använder jag svamp och en riktigt dålig (spretig) pensel för att stöppla på färgen.
Jag lägger ut ett antal olika färger på en palett och blandar lite hursomhelst.
Brukar lägga på en grå bas, med lite brunt , rött eller ljus ockra i.
Sen stöpplar jag på lite mörkare grå, lite ljusare grå och lite vitt med svampen och penseln. Ibland kan det även få åka på lite rött och grönt.
Det fungerar inte att måla på det då resultatet blir alldeles för jämt. Tricket är att använda många olika nyanser och kulörer och lägga på det lite ojämt.
Gå ut och tittta i naturen, det är bästa sättet att få tips på. Berg och sten är otroligt skiftande och innehåller många olika färger och nyanser.
Ibland i sten finns det vita linjer som går rakt igenom. Jag gjorde några såna på min förra bakgrund och det lyfte hela utseenden.
Jag gjorde som genom att med en fin pensel måla ett vitt skarpt streck över bakgrunden. Därefter tog jag en torr svamp och "duttade" lite på det för att jämna ut det.
Nedan syns de färger jag använder, samt en sunkig bild på ett av dom streck jag pratar om (längst upp till vänster i bilden).