Tycker det verkar logiskt...men samtidigt så måste jag också påtala att utbudet i vanliga zoobutiker är grymt små för Tanganyika och Malawiciklider....
Men så har det väl alltid varit och förr fanns ju inte heller internet att marknadsföra sig på.
Sen en annan fundering.
Varje år så är det ju alltid en del som slutar bli medlemmar i NCS (runt 20-25% om jag minns rätt) och ännu fler är det som tröttnar på att skriva i forum. Detta kompenseras dock hela tiden genom att nya tillkommer istället.
Nu har ju inte medlemsantalet i NCS minskat (som tur är) utan det är antalet inlägg i forumet. Kan det då vara så att nykomlingarna redan har ett annat forum och de blir medlemmar i NCS pga reklamen för NCS där, men trivs de i det andra forumet och är inkörda med det så har de ju ingen anledning att byta forum.
Jag tänker självklart på Zoopet - det är ju ett allmänt fiskforum men faktum är att det skrivs lika mycket om ciklider i Zoopets forum som i ciklid.se forumet (9.500 trådar på Zoopet, 8.500 trådar på ciklid). Det är delvis lite olika kategorier av människor på resp. forum - på Zoopet är betydligt fler, unga, kvinnor och/eller nybörjare än på ciklid. Här är snittåldern högre och erfarenheten i snitt längre.
Så sannolikheten är mycket stor att väldigt många av NCS nya medlemmar kommer via Zoopet, så har det även varit för Guardians of Catfish vars kraftiga medlemsökning till stor del kommer via info på Zoopet. Deras medlemsantal har ökat kraftigt - men aktiviteten i deras forum har inte ökat så mycket.
Nåväl - detta var bara en fundering, men det skulle i alla fall förklara varför inte medlemsantalet i NCS sjunker, utan enbart aktiviteten i forumet.
PS 1: Om NCS skall fortsätta att värva medlemmar via Zoopet borde det bli en liten förbättring i marknadsföringen där. Förr var Micke oerhört aktiv med NCS marknadsföring på Zoopet (nu handlar det mest om kameror när Micke är aktiv;)). Han marknadsförde också NCS på ett smart och trevligt sätt. Idag blir det mest sporadiska inlägg om NCS (t.ex. när Ciklidbladet kommer) av mig och några andra men inget kontinuerligt.
PS 2: Apropå att svara på pm eller mail. Själv svarar jag nästan aldrig på sådana - i så fall skulle det vara ett heltidsjobb (får minst 50 varje dag). Så om det nu är mig eller någon annan som A C-son menar så tycker jag att det är för mycket begärt att man måste svara på pm som man inte har bett om.
PS 3: Angående Daniels inlägg ovan. Det var ju som sagt Micke som stod för den mesta av NCS reklamen på Zoopet. Sedan måste man kanske ställa sig frågan. Vad är viktigast för NCS 1/Att många håller på med ciklider och att det blir många medlemmer i NCS 2/ Att forumet skall vara stort.
Eftersom en stor del av de nya medlemmarna rekryteras via sidor som Zoopet och Mickes sida så innebär det fler medlemmar, men inte nödvändigtvis fler aktiva i forumet