Kjell: Har Zoopet.com haft sådan dipp i besökare som Ciklid.se haft den senaste tiden? Har du statistik på antal besökare också?
Den här frågan är ju mest aktuell med tanke på hur man ska få medlemmar att engagera sig i trådar...nya som gamla medlemmar. När långa trådar blir för mycket "kompis-snack" så tror åtminstone jag att många känner sig utanför.
En del användare hamnar i just dessa trådar där de antingen läser eller skriver, men där det är desto mindre engagemang i trådar utanför den sociala och gemytliga långa tråden.
Det blir till slut ett forum där man mycket väl kan klassa in det som en "klubb för inbördes beundran" och forumet tappar användare och flyttar till det betydligt bredare Zoopet.com...
Nej, någon besökardipp har vi definitivt inte haft (vi ökar). Hur det är med antalet foruminlägg det vet jag inte - men jag har ingen känsla av att det skulle minska utan snarare är tämligen stabilt.
Jag tror inte heller att det är så att ciklid tappar användare till Zoopet (bortsett från några som går över från ciklider till annan fisk) utan det är nog istället snarare som så att nya akvarister/ciklidister börjar på Zoopet istället för på ciklid och sedan blir de kvar där.
Sedan som jag skrev i en annan tråd så är ju det primära för NCS att det blir fler medlemmar, och så är ju även fallet. Så det är kanske som så att det bara är positivt för NCS att det skrivs mycket om ciklider på flera forum än att ciklidfrågorna koncentreras till ett forum.
Ta t.ex. GCGs auktion här i Göteborg så är det nog fler av besökarna på den auktionen som kommer "från" Zoopet än "från" ciklid.se