Det finns ett moment i just långtrådar just av den anledningen som du nämner Göran. Dom i sig kan skapa ett intresse. Kolla i senaste troffetråden, vilka bilder:):). Ju mer vi kan få människor att dela med sig ju intressantare blir forumet.
Själv ha ja legat nere med min "husbyggartråd" för att om det är allas åsikt att vi inte ska ha långa trådar så lägger ja hellre tiden på att bygga än att dela med mig, så enkelt är det. O jag tror att det gäller mångas engageman här.
Dina första meningar ovan stämmer nog helt förträffligt!;)
Själv besökte jag denna sajt under lång tid (flera år) innan jag registrerade mig som användare. Anledningen till att jag återkom regelbundet var just att det fanns en del långa trådar som var ngt UTÖVER det vanliga... Bla en tråd om ngn som "byggde ett hus runt sitt kar"... Låter den bekant? Hade trådar som den inte utvecklats framåt med återkommande nyheter om gällande projekt så hade iaf jag tittat in här alltmer sällan. Allmäna frågeställningar, diverse artbeskrivningar och fina fiskbilder kan man liksom hitta på fler sajter...
Det är mycket positivt att forumet över lag vill välkomna nykomlingar på bästa sätt och att "nybörjare" skall kunna känna sig bekväma här men det "måste" finnas en extra dimension som lockar även de med större erfarenhet. Börjar man t.ex läsa en bra bok så önskar man väl inte att den skall ta slut så fort som möjligt...lr?*-) Och gillar man rysare så vill man väl inte se den korta och censurerade versionen...lr?*-)
Men som med allt handlar det ju om personliga intressen. Är man intresserad av troffar (inte jag) så har man väl inget emot att en sådan tråd fortsätter att pågå utan ett slut. Det finns dock en vesäntlig skillnad mellan t.ex ditt projekt och t.ex troffetråden! Troffetråden får sin näring genom att ett flertal individer för en dialog med varandra, din tråd behöver egentligen inte denna dialog. Din tråd kan fortgå enbart pga ditt egna engagemang men är dock dessutom helt beroende av det! Tappar du lusten att dela med dig så dör den tråden!:-|
En tråd som troffetråden innehåller säkert en enorm mängd med värdefull information för den intresserade men det verkar röra olika aspekter och erfarenheter. Din tråd kan inte delas upp lika godtyckligt för då förlorar den sitt sammanhang och sin dragningskraft. Att dela upp din tråd i flera deltrådar vore meningslöst!!! T.ex;
Utbyggnad av hus -Ej ngt unikt
Bygga akvarie -Ej ngt unikt
Inreda stort akvarie -Ej ngt unikt
Tillverkning av speciellt filter -Ej unikt
Planering av fisksammansättning -Ej ngt unikt
Det är alla dessa ingredienser mixat som fixar den unika trolldegen som förtrollar åskådaren, ha,ha;) Så även om ngn röst skulle vara kritisk till just ditt projekt så är jag säker på att majoriteten ser fram emot nästa kapitel. (förmodligen ochså kritikerna...särskilt de kanske...men de är i minoritet!)
Mvh/Andreas.