Och här har du nog rört till det ännu en gång ;)
Dom grupper jag sett som är vf Kiriza (bla i Tyskland och Danmark) där är både hanar och honor gula.
Kommer precis hem från en resa från Tyskland och såg där två vf Kiriza grupper och båda grupperna var knall gula och svindyra.
Kanske Carsten vet något om detta som dykt i sjön?
Vi som inte gillar att urvalsodlade djur går ifrån ursprungsfärg och ursprungsform tycker väl att Kiriza skall vara gula.
Varför odlar dom inte Koi eller Guldfisk?, brukar jag tänka. Men vi lever ju i ett fritt land (brukar dom säga) så alla akvarister får väl ha sina favoriter oavsett om det är papegojciklider, flowerhorns, knallröda diskus, vita arowanor eller orange kiriza.
Vid något tillfälle har jag visat en bild på en helt orange Tropheus. Utan någon minsta svart brun eller grå färg på kroppen. Ursprung helt klarlagt men osäkert vilka som var föräldrar men det är en annan historia. Ja denna Trophueshona var lika orange som en guldfisk. Men den lyckades alldrig att föra sina gener vidare. Det hade varit något för kineserna det.
Carsten har varit på östsidan av sjön från Maswa ner till Zambiagränsen och i större delen av Zambia. Kirizan finns på Ubwarihalvön i Congo. Visserligen är det bra siktdjup i sjön men ända dit såg inte Carsten. Jag vet inte om någon västerlänning med fiskanknytning som varit på Ubwarihalvön de senaste tio åren. Själv har jag varit närmare än Carsten men vattnet var inte tillräckligt klart den dagen heller. En gång (1976) när jag var vid Gombe Stream (i Tanzania nära gränsen till Burundi) och "badade" så hade en bunt rebeller från just området söder om Ubwari i Congo varit där (med snabba båtar) ett halvår tidigare och rövat bort (kidnappat) ett gäng av Jane Goodalls forskningsstudenter. Därför var stället stängt och det var förbjudet att vara där. Visst var det synd att Jane Goodall inte var där och kunde visa oss schimpanserna men vi behövde inte heller betala de svindyra parkavgifterna. "De lokale" vågade inte låta oss sova på stranden så vi fick låna en plåthydda som gick att låsa. Jag förstod aldrig vad för nytta lite tunn plåt skulle göra mot Kalashnikovs men en sak lärde jag mig. Det är varmt i Afrika i en plåthydda.
Att fisken är dyr från områden som Ubwari beror ju på såväl risker som stora avstånd till de vanliga utskeppningsställena. Kalashnikovs och andra leksaker är vanligare där än paraply är i London.