Om så är fallet;hur tänker du då??
Det är en fråga som kräver ett mer omfattande svar. Jag vill gärna lämna frågan (den är för svår) därhän genom att konstatera att viljan att förändra och "förbättra" är det som förenar den som styr så att flertalet Kiriza i akvarier är orange, medan i naturen flertalet är gula, med den som vill få en guldfisk att bli något extra. Att sedan marknaden gör att utrymmet finns för sådant tänk det är en annan historia.
För att visa hur man kan vrida till det så skrev jag.
Lars[/quote
]Nej, det är svårare att odla Guldfisk än Tropheus.
Att någon på allvar skulle skriva att det är svårt att odla Tropheus är ju nästan skrattretande. Att ens använda begreppet odla när det gäller Tropheus är ju att nedvärdera de som verkligen odlar fisk.
Det är ingen som helst konst att få yngel av Tropheus. Att någon skulle ha slutat för att det
[/quote
] ...skippat tropheus för att det blir problem med odling...
är det närmaste ett skämt jag har hört idag. Hur gör man för att låta bli att få yngel? Det enda problem jag haft vid Tropheusanläggningen är att elektriciteten är så himla dyr. Att elen är dyr har kostat en del fiskliv för mig men det är en annan historia.
Tropheusskötsel är väl ingen konst alls. De viktigaste reglerna.
Blanda aldrig in något nytt om du inte är beredd på att ta en totalkolaps
Byt vatten regelbundet, gärna dubblet så ofta som du tänkt Dig.
Var renlig (jag menar mellan karen)
Använd "lågkvalitativt" foder och mata ofta
(Tänkte skriva: "Ha fler Tropheus i akvariet än vad som rekomenderas" men den rekommendationen har två sidor så det får gälla bara i mina akvarier)
Hellre lite kallare i akvariet än vad som rekommenderas. Vet inte säkert, men jag har fått för mig att magproblemen är sälsynt i akvarier med kallare vatten.
För att förebygga huggen avseende "lågkvalitativt" foder så tar vi det direkt.
Att diskutera näringsvärden mm på foder till en fisk som till största del stoppar i sig osmältbar bukfylla och cellulosa känns inte för mig som någon jättegrej i sammanhanaget. Blanda lite björkaska i räkmixen så får du in merparten av de spårämnen dom behöver också. Har Du ingen björkaska så gör det lätt för Dig och ge fisken lite billiga flingor någon gång i veckan. Förresten ger jag lite köpefoder någon gång i veckan också. Mestadels förbrukar jag lotterivinsterna från föregående års Ciklidstämma. Det är ju det billigaste sättet att skaffa sig köpefoder. Något färgstimulerade tillskott brukar det finnas med bland lotterivinsterna och det tror jag kan vara bra. Säkerligen finns det bland de småkryp som Tropheus får i sig vid skrapandet på Aufwuchs en del som har påverkan på färgen. Generellt tror jag att ju enklare foder, ju bätte. Forskare som sitter och skall motivera sin existens på avdelningen för svindyra fiskfoder måste ju motivera sin existent med en himla massa hokus pokus, men det tror jag är overkill när det gäller långtarmade bukfylleätare som Tropheus. Ett foder är inte bättre bara för att det är dyrt. Detta är ett faktum som är lika känt som att sportskor med tre ränder inte är ett dugg bättre än sportskor med tre röda stjärnor trots att de randiga är fem ggr dyrare. (nä, dom är t o m sämre) Det är "din", på dig, av marknadsförare, pådyvlade uppfattning om att priset står i relation till vad Du får som får Dig att köpa dyrt fiskfoder. Visst stämmer det ganska ofta men inte alltid.
[/quote
]Definiera svårt... det går fortare att få fram 1000 guldfiskar än 1000 kirizor.
Sänka tempen lite lär väl inte vara alltför svårt =)
Jag tror inte jag förstår detta men jag svarar:
Nästan sak samma, det är inte mycket svårare att odla guldfisk än att "odla" Tropheus. Kom igen nu. Ingen menar väl på allvar att det vare sig är svårt att hålla eller odla Tropheus. Den stora skillnaden lär vara på det ekonomiska planet. Det är lättare att tjäna pengar på att odla guldfisk än att tjäna pengar på att "odla" Tropheus. Mestadels genom att Tropheus ger mindre kullar, men det i gengäld gör ju att fisken själv sköter problemen med "odling" och det är bara att håva upp dom.
Eftersom jag kraftigt ogillar denna typ av trådar kan jag inte garantera att jag svarar på frågor som ställs i den. Men nu var det ju jag som hade kommenterat något och då bör jag väl svara. Att jag såg det var mer en slump. Jag gillar fortfarande inte årstrådar.