Det har jag inga som helst problem med att hålla med om Wilhelm. Som sagt..ger man fiskarna rätt förutsättningar så leker i stort sett varenda ciklid.
Men att det skulle vara lika lätt som med Guldfisk tycker jag låter som en överdrift. Skulle inte tro att Guldfisk är speciellt kräsna för att trivas och yngla av sig medans om du stoppade Tropheus i samma kar så skulle de kanske inte alls leka då de behöver speciella kriterier uppfyllda innan de trivs och leker av sig. Guldfisk kan väl i stort sett trivas i vilken temp, pH och hårdhet som helst medans Tropheus knappast gör det. När du har en fiskart som är betydligt mer härdad än den andre så ställer jag mig frågan till om de verkligen är lika lättlekta eller t o m så skulle Tropheus vara lättare. Men...om man ger båda rätt förutsättningar så kanske det är så lätt som en del påstår.
Det är bara att gratulera de som fått uppleva enkelheten med att hålla och odla Tropheus. Jag avundas den skickligheten...eller...när det nu är så lätt...kanske det mer handlar om tur än skicklighet? :D
Hej
Nu orkar jag inte lasa allt som skrivits i traden, men att halla fisk och odla fisk ar inte samma sak. Skulle gissa att troffar glatt leker i vilket vatten som helst med vilken mat som helst, men att de knappast lever lange i det pga av sekundara problem som infektioner och magproblem. Jag kanner manga som kopt ett gang troffar. Hur nojda som helst rapporterar de om forsta leken, men sedan slar de ihjal varandra och yngken dor i sot.
Jag hade tre guldfiskar i Hull. De beter sig som varsta cikliderna pa kvallarna och flanger runt och spanner sig. Hanarna utvecklade lektuberkler (lekvartor). Jag sag aldrig yngel. Hade jag anstrangt mig lite sa hade jag forstas fatt yngel. Hade de varit ciklider sa hade jag garanterat fatt yngel. Att Anreas odlar dem i en 10 kubiks utedamm sager val ingenting om hur latta de ar. Sa kan man till och med odla de mest svarodlade bland cikliderna: madagaskarciklider.
Att saga att ger man ciklider ratt forutsattning sa leker de ar lite intetsagande. Det finns massor av svarodlade ciklider pga. att det det kan vara valdigt svart att ge ratt forutsattningar.
Ett tramsigt ickeciklidexempel: Sandstubb ar hittills omojliga att odla. Man kan inte foda upp ynglen. Ska jag tramsa lite sa kan jag saga att de ar jattelatta: Ta en hane, tillstatt en hona, lat hanen ta hand om ynglen. Nar ynglen klackts sa satter du ut dem i en ocean pa minst femtielva miljarder kubik. Nar det pelagiska stadiet ar over sa bottenfaller de och ater glatt vad du ger dem. Jattelatt!
Igen: Att odla och att halla ar inte samma sak.