Har du inte kört med Flagyl?
Jag körde med tio tabletter som löstes upp under tre dagar med doseringen 3+3+4. Sammanlagt var det 4000mg Flagyl. Det räddade sjuka Malawi för mig. Det var 10ggr akvarievolymen på 375L som jag hade då...
Octozin vette tusan om jag skulle råda att använda vid sådana sjukdomssymptomer. Dyrt och liten..pytteliten chans att det ger bra utslag på bukis.
Prata med veterinär om att få Flagyl utskrivet...det verksamma ämnet i Flagyl är metronidazol (som du använt).
Flagyl är ett bakteriedödande läkemedel som tillhör antibiotikagruppen nitroimidazoler. Det verksamma ämnet är metronidazol.
Flagyl används bland annat vid infektioner i infektion i mun, mage, tarm eller underliv. Medicinen används också för att undvika infektioner i samband med operation. Flagyl kan också användas vid vissa parasitsjukdomar
Det verksamma ämnet i medicinen, metronidazol, har effekt på bakterier som inte behöver syre för att överleva, så kallade anaerober, och hämmar tillverkningen av dessa bakteriers byggstenar. Då kan bakterierna inte föröka sig. Metronidazol har även effekt mot encelliga organismer som kallas för protozoer.
Vid vissa infektioner kombineras Flagyl med något annat bakteriedödande läkemedel som har effekt på bakterier som lever där det finns syre.
Vad har du gjort i övrigt med karet? Finns inget i karet som kan skapa denna sjukdomsbild? Vattenbyten? Inredning?
I vissa fall kan det vara bra att ta ur så mycket som möjligt ur karet för rengöring och egentligen bara ha fiskarna i ett akvarium utan inredning alls, men det krävs ju en hel del arbete om man har karet fullt inrett.
Det där med förlamning verkar skumt och känns mer som om det skulle vara något i vattnet...någon utfällning eller liknande.
När skrev du om detta först? 17-18 döda är många...