Summerar ganska väl vad jag har diskuterat. Därför tycker jag att Djurmagasinet är "plastigt" och väldigt affärsinriktat, vilket då..i mina ögon..blir oerhört tradigt. Prylarna är dyra, fisken ordinär och billig. Det känns helt enkelt inte vidare gynnsamt för hobbyn, men om man hårddrar det som en del önskat så kan man ju snabbt inse att det är ju bättre med ett Djurmagasin än inget alls.
Nu tycker jag att det är fel att prata om Djurmagasinet överlag - det finns flera riktigt bra (även för hobbyister) Djurmagasinetaffärer och några som säkert är som du skriver. Men jag antar att du inte specifikt menar Djurmagasinet, utan mer menar "plastiga och affärsinriktade" affärer överlag.
Då skulle jag vilja sticka ut hakan och påstå att för att 1 bra hobbyinriktad specialaffär typ kents affär skall kunna existera så krävs det 50 "plastiga och affärsinriktade" affärer. Det är inte i Kents affär som nybörjarna köper sitt första lilla akvarium med guppys - hur skulle de överhuvudtaget hitta dit (i källaren i ett hyreshus ute i tjottanhejtan). Nej "karriären" som akvarist startar i de "plastiga och affärsinriktade" affärer som har sina lokaler i ett affärscentrum eller på "fina gatan" där folk passerar. Sedan går en del av dessa nybörjare vidare som akvarist och hamnar då kanske ute i tjottanhejtan hos Kent, andra nöjer sig med att handla det vanligaste och blir kvar som kund hos affären på fina gatan. Dessa affärer MÅSTE vara "plastiga och affärsinriktade" annars så skulle de inte ha råd att ligga kvar på fina gatan.
Så när du skriver -
det känns helt enkelt inte vidare gynnsamt för hobbyn - så skulle jag vilja vända på det och skriva. Tvärtom alla dessa "plastiga och affärsinriktade affärer" är aboslut nödvändiga och vi behöver ännu fler av dom för att hobbyn skall få en gynnsam utveckling.
En lite lustig grej:
För första gången (har jag för mig i alla fall) efter alla dessa år så har jag blivit inbjuden av en affär att vara där och informera efter stängningsdags. De kommer efter vad jag förstått att bjuda in de kunder som är mest intresserade att stanna kvar efter stängningsdags och sedan kan de ställa frågor till mig och jag skulle också hålla något föredrag.
Detta förfaringssätt är ett rätt vanligt sätt att marknadsföra sig i utlandet, men extremt ovanligt i Sverige, så det är ju positivt att någon vågar trots att det kostar en del för dom (flyg, hotell, mat, timaravode etc.). Affären jo det är Djurmagasinet;) i Umeå.
Jag har aldrig besökt den affären och vet inte om den är "plastig och affärsinriktad" eller inte, men det är de väl sannolikt för annars hade de nog inte haft råd med detta evenemang:S