Det hade varit intressant att få reda på vad exakt veterinären gör/bedömmer när han/hon besiktigar. Någon som vet? Går det att göra något annat än en optisk kontroll av fisken? Vad tittar dom efter? Har någon varit med om att veterinären säger -"Nähä du, sorry det här går inte..."
Jag importerade från uruguay 2005 och så här gick det till :
Vi öppnade min resväska ,hon tog upp några påsar, hon konstaterade att det var fisk, vi la ner påsarna, jag fick en faktura på 1500:-.
Tydligen har dom inga vetrinärer på plats eller ens i närheten, de jobbar uppe i stenungssund och jag får betala milersättning och tid fram o tillbaka, därför blir det 2500, det är ju rätt kasst! Sist var vetrinären sjysst mot mig och jag fick bara en faktura på 1500, kom hem mitt i natten på en lördag, planet 5 timmar försenat, hon hade varit på landvetter och väntat.
Jag frågade vetrinären idag, är det jättehårda straff om jag "glömmer" ringa er och åker fast i tullen. Han bara skratta och sa du frågar fel person men jag förstår dig.
Vetrinärskontakten fick jag genom flygplatsen, jag undrar om man kan anlita en annan vetrinär i närheten istället?