Hej!
Blir inte klok på mina Vallisneria,slutade med nitrat och fosfat kör halva dosen av micro.Mina anubias växer så det knakar kommer nya blad hela tiden,skaffade även vattenpest dessa skickar nya skott som är knall gröna,men vallisnerian växer också, inte så fort dock och skickar flera utlöpare
men den gröna färgen saknas på alla blad dom är väldigt bleka men en svag nyans av grönt kan ses.Vad i hela friden kan detta bero på?Ska jag ha i mer micro gödning kanske upp i full dos?men är samtidigt väldigt rädd att överdosera detta eftersom jag hört att man kan få problem med pensel alger.
Om jag greppat det rätt så kör du inte med koldioxid, och då kan det ta ett tag innan man ser hur det verkligen blir. Med koldioxid brukar man räkna med en testperiod på minst tre veckor vid ändring av gödningen. Utan koldioxid kan man få vänta i ett par månader innan man någorlunda säkert kan avgöra vilket resultat förändringarna ger.
Enig med Mike, växter som rent generellt ser bleka ut brukar sakna kväve. Att de andra växer fint kan bero på växterna i sig - Anubias växer långsamt och behöver inte särdeles mycket näring. Vattenpesten är som namnet antyder pestartad i tillväxten om tillräckligt med näring finns. Den är även en ruggig kvävesugare. Jag hade fortsatt med halv dos micro samt pytsat i en halv dos kaliumnitrat vid vattenbyte. Kör vidare så minst en månad. Kan vara kaliumbrist också, lär visa sig. Och som tidigare - om Vallisnerian inte skickar utlöpare, så pytsa i mer fosfat.
Lera vid rötterna kan få igång en hel del växter. Jag rekommenderar ändå inte det pga flera orsaker. Lera innehåller mängder med järn, och man har ingen kontroll på hur mycket av vad som avges om man kör med bottengödning. Det fina med PMDD är att det går att dosera enligt behov. Blir det overkill så byter man vatten och återställer karet. Utöver det så grumsar leran vattnet något enormt om man vill plantera om eller gallra. Det man (oftast med stor fördel) kan testa med Vallisneria är att lägga lite kalk i närheten av rötterna. De kan även gynnas en hel del om man tillsätter bikarbonat, vilket ju många redan använder till sina sjöciklider. Vill man vara verkligt snajdig och inreder ett nytt kar med relativt djupt bottenlager så blandar man grus, kalk och lite torv och lägger längst ner i botten där Vallisnerian ska stå - i kombo med PMDD blir det garanterat fart på dem.
Var noga med att gallra bort tillräckligt med vattenpest - den är fin på att sno åt sig näring vilket kan hämma de andra växterna. Med en skvätt extra kaliumnitrat kan det vara att vattenpesten verkligen exploderar, så se till att tömma soptunnan eller ha bra kontakt med butikerna så du kan kränga växter... ;)
Hilsen,
P