Det var Pelle i Tomelilla som köpte dom men han har sålt dom vidare igen
Det tror jag inte du är ensam om, i alla fall så tycker även jag det ibland :I
Vad jag har fått lära mig så ska Kalambon vara ensam om att ha röda ögonlock med silver prickar/streck i, vet någon om detta stämmer?
Och enligt Schupkes Tropheus bok så ska Mbete och Mbita vara samma art, någon som har åsikter om detta?
Vad det gäller Mbete och Mbita kan jag inte svara på..
Men när det gäller Kalambo och Mbita så e det INTE samma fisk tycker jag..
Hade Kalambooch i karet sidan om hade jag Mbita..
Var en klar skilnad på dessa. Tex var ryggfenan på Mbitan mer färgad. Skiftade i metalikblå och rött, där var inte lika mycket gult i kroppen på Mbitan.
Vidare hade Mbitan mer färg i huvudet och var betydligt prickigare i huvudet än kalambon..
Har inte mina Mbitor kvar men det e en fisk jag saknar och skulle köpa igen om jag kunde....
Mycket möjligt att mina iaktagelser bara gällde dom 2 grupperna jag hade, men i kar sidan om vart annat så e det relativt stor skilnad på dessa....
Men när det gäller Mbete så e jag mer osäker..
Tycker inte att mina Mbita påminner om Mbete, men sätt dom i 2 kar sidan om vart annat så e det kanske så... Men Stiffe, Jösse har Mbete va??
Mer lika Mbita än vad Kalambon e det håller jag med om...
Kan skilja på utfodringen hur dom uppfattas men Jösse såg mina Mbita när dom var som bäst och han sa inget om att dom liknade Mbeten..
Men han kanske inte reflekterade över det då...
Men det var väl någon leverantör som tyckte dom fick för dåligt betalt och vipps så blev samma firre plötsligt Mbita och Mbete och en var "ny" och blev dyrare att shopa... Det sista e bara en tanke,,,,*-)