Hur kommer det sig att dessa supersnygga fiskar inte är mer populära? Eller har jag missuppfattat det. Vissa verkar rynka på näsan när man pratar victoria ciklider. Många av dina arter som du håller endymion finns väl inte längre i naturen? När nånting som är sällsynt brukar vi människor värdesätta det mkt högt. Men inte i detta fall eller?*-)
Ja Albin gör ett jättejobb, och han är värd all credit han kan få, det tycker självklart jag också.
Men historiskt sett så dom viktoriaciklider, som har varit till salu. Då har honorna varit rätt så lika. Undantag Viktoriazebran och en variant utav rockkribensin, som både jag och Kent i Nol har odlat, den köpte vi i tyskland och på den varianten så är honorna mycket gulare.
Ja varför är det så viktigt att honorna har färg, jo tyvärr så ser den så kallade marknaden ner på fiskar som inte har färg på sig som yngel.
Och därför så kan inte zooaffärerna sälja sådana yngel.
Kontentan blir att fisken blir svårsåld hos zooaffärerna, och därför vill inte zooaffären köpa in dom.
Och en annan viktig parameter i detta sammanhang, det är att viktoriaciklider får rätt så stora kullar, alltså dom som har varit till salu i zooaffärerna.
Och den så kallade marknaden den har vi diskuterat i många trådar förut, sen om marknaden har rätt eller fel, självklart så hoppas jag att marknaden har fel, så att även den vanliga akvaristen kan uppskatta viktoriaciklider.
Och att det finns en del Viktoria med mycket rött i sig det är aldrig fel:):)Janne