Grejen är den att jag håller på o försöker lära mig att fota. När jag ser Delays o Robins bilder blir jag inspirerad och vill lära mig ta bilder i den klassen, lärjunge komenentarerna är menat som humor.....
Jag förstod helt och hållet vad du menade Mattias och mitt svar var både med glimten i ögat och med visst mått av tänkt humor ;).
Vi kanske skulle starta en tråd om bildbehanling, tips och tricks osv. Den skulle jag gärna hänga en del för att lära mig att bildbehandla bättre osv. Kanske även fototips om hur man riggar blixten, inställningar, bra saker att tänka på osv osv...
Att ta en bra bild hänger samman med mycket olika faktorer (att vi sedan kan diskutera och skriva spaltmeter om vad som är en bra bild och inte är ju en annan fråga men som jag menar så är det en bild med bra kompostion, rätt/fina färger och bra skärpa - och det är ju detta som får mest beröm här i formuet så jag antar att ni andra tycker ungefär lika).
För att ta en bra bild så behöver man ha allt eller iaf några av följande delar:
1. Ett gäng fina fiskar, det hjälper ju inte att ha gäddor om man vill fota rostratusar, inga tricks i världen kan rädda dom bilderna. Med rätt fiskar som rör sig lite långsammare så är det ju också enklare att få till bilderna till en början.
2. Ett bra inrett kar vars inredning och annat lämpar sig för att ta de bilder som man vill ha, med en blixt uppifrån så kan man ju svarta ner bakgrunden och få en nyfsat "frilagd" fisk i vilket kar som helst och då spelar ju själva inredningen mindre roll.
3. Bra ljus eller alternativt blixt för att kunna använda värden i kameran som gör att bilden blir bra
4. Hyfsad kamera, måste som sagts ett otal gånger inte vara den dyraste och modernaste men det underlättar ju iaf om man kan variera lite objektiv och inställningar osv. Hade det bara hängt på denna punkt så skulle ju många fler av oss kunna ge sig in i fighten om månadens bild.
5. Tålamod att lära sig sin kamera och inse att alla bilder inte blir bra hela tiden. Det skulle vara skoj att höra med er som lägger upp grymma bilder hur många som ni tagit innan ni blev nöjda. Själv så kan jag ta "ett par hundra" tills jag har fått de bilder så att jag är nöjd..och sedan så är minst 80% av dom bara att kasta :)
6. Övning, övning och åter övning, på att fota, lära sig hur fiskarna rör sig i karet, vart dom stannar upp osv för att ha blixten från rätt håll, vinkel osv.
7. Kunnande i photoshop. Ytterst få bilder blir ju exakt som man vill ha dom, det är alltid nån fläck på rutan, nån skit i sanden eller partiklar i vattnet som blixten lyser upp. Störande saker i bakgrund osv är också eliminerat i vissa fall kan jag tänka mig.
Sen så skadar det ju inte att få råd och tips från erfarna fotografer som Deelay/Stiffe/Cutekid/Robin och alla andra, inte minst våra vinnare i fototävlingarna.
Men nog om detta, en fråga om foto då som jag hoppas att någon kan svara på.
Jag skall snorkla i RödaHavet om ett par dagar, förutom att köpa ett UV hus och en andra massa saker, har ni några tips på hur jag kan ta hyfsade uv bilder. Dessa är jag nöjd med om det blir "dokumentationskvalitet" på, men jag villinte heller ha en engångskamera utan snäppet bättre. tips tack.....
(Well, skönt att datorn hann logga ut mig innan precis när jag skulle spara....så jag fick skriva detta inlägget igen)