Då skulle alltså F1-ornas yngel blir F1-or de också eftersom man känner till deras föräldrar.. om jag tolkar artikeln Kjell hänvisar till, rätt.
Tredje generationen blir F2-or till de viltfångade men F1-or till den andra generationen, om man nu vill referera till denna av någon anledning.
Nej, F1, F2 osv kommer ursprungligen från en sk korsningsserie och yngel av F1 får F2. I akvariesammanhang är endast F1 intressant. F2 är helt ointressant. Då får man lita på att det är en bra stam med känd fångstplats.
"Äkta" F2 är dessutom bara skit! Med "äkta" menar jag yngel efter helsyskon med vildfångade föräldrar. De kommmer att lida av hela "genetic load" från den vilda populationen.
Om jag korsar en styck guppy med en styck platy så är avkomman F1. Om jag sedan korsar dessa hybrider med varandra så får jag F2. Det är från den typen av korsningar som terminologin kommer.
Jag tycker att yngel efter vildfångat är det enda intressant och att F1, F2 osv är förvirrande eftersom att folk med flit försöker trixa och missförstå.