Jag har odlat mina fiskar i säkert 20 år med inavel.
Och ynglen blir bara mer och mer värda ju mer inavlade dom blir.
Och när jag köper mina fiskar, så frågar jag aldrig om den är f1, för jag tycker det spelar ingen roll. jag köper fisken enbart om jag tycker den ser fin ut det är det viktigaste för mig, och om den ser fin ut så odlar jag på den.
Så jag tycker det resonemanget om f1 är rent löjligt, och till sist hur ska säljarn kunna bevisa att den är f1.Janne
Ja det känns lite som att jag får utveckla lite varför jag tycker det är löjligt det med f1 eller inte.
Jag ser det framför min vinkling när det gäller varför en f1 ska ha ett högre pris än en fisk som är odlad i flera generationer.
Jag har odlat och sålt rätt så mycket fisk till både grossister och zooaffärer.
Och det har varit både f1 och inavlade fiskar i många generationer.
Jag har aldrig nämnt om mina fiskar har varit f1 eller inavlade, och grossisterna och zooaffärerna har inte frågat heller.
Det viktigaste för dom är priset, hur bra färg och vilken storlek fiskarna har, sen spelar det ingen roll för dom hur många generationer fisken är odlad.
Och självklart så är det det viktigaste hur fisken ser ut.
Och som jag skrev tidigar hur ska odlaren kunna bevisa att fisken är f1.
Sedan har jag också åkt runt och kollat i zooaffärerna och sett att en del zooaffärer säljer f1 till ett högre pris än vad den vanliga inavlade kostar.
Det tycker jag är bedrägeri, för nu är det så att en del av dom fiskar som säljs som f1 i affärer, inte är f1.
Och det gäller även en del som säljs som VF, alla är inte VF.
Men det behöver inte vara zooaffärernas fel, det ligger nog mer på den som har sålt fisken till zooaffären, han har sagt till zoohandlaren att den är f1 eller VF.
Så ni som odlar fisk därute i landet, ta till er detta rådet.
Odla på fisk som ser frisk ut och som ser bra ut ang fläckar och ränder och som har en bra färg, och strunta om den är f1 eller inte, så kommer vi att få bra stammar av fiskar här i landet.
Ps. detta gäller malawi och tanganyikaciklider, dom andra cikliderna och fiskar har jag ingen aning om hur det fungerar med inavel.Janne