Men alltså att vissa scalarer inte tar han om deras yngel har inget egentligen inget att göra med deras yttre. Dom kan se hur normala ut som helst och ändå inte vårda sin avkomma, Och tvärt om dom kan se hur risiga ut som helst och vara jätte duktiga yngel vårdare.
Var glad du har fått tag på bra scalarer som vårdar sina yngel grattis. Men det förändrar inte saken att det finns en hel del scalarer där ute som inte gör detta.
ok, du har rätt att tycka vad du vill, men det har jag oxå........................ en scalar som är deformerad = inte ser normal ut i kroppen är tydliga tecken på att den är odlad med felaktiga gener därför bör den inte odlas vidare på, är den sedan deformerad runt munnen så kan inte scalaren putsa sin rom eller sköta sina yngel på rätt sätt därav brukar de äta yngel eller rom. att scalaren sen kanske har för korta fenor eller sneda fenor brukar bara bero på att de är uppväxta i för små kar och dessa som ser jätterisiga ut är ofta inget annat fel på och går fortfarande att odla på då detta inte är ärftligt.
jag hävdar att jag i princip kan gå ut i vilken affär som hellst och köpa ett gäng scalarer som ser friska ut och när de parat ut är det sen inga problem att få dem yngelvårdande. Bara att köra lite torvfiltrerat vatten (gärna lättsaltat osmosvatten) med väldigt få bakterier i det akvariet och sen leker de oftast inom en vecka, att de kanske inte alltid lyckas 1:a gången kan ju bero på flera andra saker, de flesta substratlekare misslyckas ju 1:a gången.
problemet är ju sen att hålla vattnet stabilt under romkläckningen för ett sådant bakterie fritt vatten är ju väldigt instabilt.
min stam av scalarer är inavlad av mig i minst 13 år, har iof tillfört lite nytt blod då och då men i huvudsak så är stammen densamma. och de vuxna hannarna jag har går inte av för hackor det kan jag lova dig, jag tycker att de är minst lika snygga som viltfångade, fråga joel han har sett dem. jag misslyckades oxå i början beroende på att jag hade fel vatten, innan jag läste på lite och skaffade rätt förutsättningar till fiskarna. på senare år så fick jag plötsligt problem att odla scalarerna igen, och det verkar bero på att vattenverket ändrat receptet på kranvattnet för nu när jag börjat med 100% osmos vatten så funkar det bättre igen (och lite lathet som försvunnit)
att hävda att rommen möglar pga av genetiska fel på fisken är enligt mig helt fel, rom möglar oftast pga av 3 orsaker
1. ej befruktad
2. ej rätt vattenkvalitet
3. för mycket bakterier i vattnet