Bara det att du behöver osmovatten och salt visar att något inte står riktigt rätt till. Och du har fortfarande inte förklarat varför vissa stamar av hårt odlade scalarer som till synes ser helt normala ut. Men dom tar inte han om yngel och/eller deras rom möglar i vatten där vf och andra odlade scalarer inte har några som helst problem.
a ge upp nu, att jag använder osmosvatten är för att få bort skadliga ämnen i kranvattnet, saltet är till för att att normalisera mineral och saltnivå till en lagom nivå typ hälften av kranvattnets salthalt........amazonas vatten går ju in princip inte att efterlikna då det vattnet skulle bli ofantligt ostabilt, med så låga salthalter som där är.
jo det tycker jag att jag har förklarat och om du inte är nöjd med svaren så är det inte mitt problem, det är inte jag som misslyckas med mina scalarer....
jag plockade ut en marmor och en guldscalar från ett större akvarie idag och satte till lek, ska bli kul att se om de lyckas, är lite orolig att jag tog fel hona bara det var 2 likadana honor och hannen gillade ju den ena men med håven i karet så blev det ju lite kaos, men de är ju från hårt odlade och korsade stammar iom färgmorferna.....ska bli kul att se om de kan ta hand om sina yngel.....