A Det finns väl inget direkt tobaksmonopol (däremot tar staten en rejäl avgift i form av skatt på varan), egentligen av samma anledning som monopolet i alkoholens fall, man vill ha in lite stålar i stadskassan därför att rökningen kostar samhället pengar (i form av bla. pengaslukande cancervård).
Syftar du på lungcancer då eller? Märkligt igen...
(Enligt wikipedia står rökning för 90% av all lungcancer.;))
Mvh/Andreas.
Nu halkade jag dit igen, jag sade tidigare att denna tråd nu är helt OT, men...
Vad är det som är märkligt med att staten tar ut skatt på tobaken för att tobaksrökning ger cancer, bla. lungcancer -jag förstår inte ditt inlägg tror jag minsann! De gör tobaken dyr av främst 2 anledningar, så få som möjligt skall lockas att köpa (börja röka) och man vill ha in pengar i den statliga kistan för att bekosta vår gemensamma välfärd.
tezz: vad kostar cancervården (som kan relateras till tobakanvändning) i samhället
PatrikMalmo: Du har helt rätt, var skall vi dra gränsen för vad som kan anses vara självådragna åkommor på grund av vårt riskbeteende? Spara och slösa minns man ;) Jag argumenterar inte för egen sak, utan försöker ge en bild av varför staten beskattar vissa varor mycket mer än andra och har infört monopol på alkoholförsäljningen. Detta då vissa verkade vara av uppfattningen att det statliga "monopolet", då tänker jag på spritförsäljningen, var en god affär för statskistan -så är icke fallet!
Alla droger (dit räknar jag även alkohol) kostar samhället otroligt med pengar. Jag orkar inte ens tänka på hur mycket ex. en tung missbrukare kostar samhället under sin tid som missbrukare Denne kanske plockar ett sjukbidrag (som han/hon köper knark för), in och ut på olika behandlingar under sitt missbrukarliv (gäller även alkolister), generellt sett uppsöker sjukvård mycket oftare än svensson för olika åkommor (gäller även alkoholister), upptar socialttjänstresurser (ekonomiskt och personalmässigt), stjäl från andra för att försörja sitt fortgående missbruk (det betalar vi alla för i någon form), upptar stora polisiära resurser (ekonomiska och personalmässiga) ... osv osv.
Snusare (som mig själv), rökare och alkoholkonsumenter kostar samhället pengar -så är det! Ska de få göra det? JA, enligt min uppfattning. Folk som äter för mycket mat och blir trinda kostar också samhället resurser inom vården, däremot tycker jag att det är OK att staten robbar mig på pengar varje gång jag köper en dosa snus, för jag vill få subventionerad vård den dag jag blir sjuk, samt att jag INTE vill att mina ungar börjar snusa eller röka, och är det dyrt så drar de sig nog ytterligare från att börja med det!
*puuhh*
Nu var det här mitt sista inägg som behandlar detta (här iaf), för det var en "argtråd" och inget annat :) Och jag känner mig rätt happy just nu iaf...