Råkade ut för en olycka för ca 6 månader sen då agust o agda 86 o 87år beslutar sig för att göra en vänster sväng på en 70 väg med begränsad sikt
Agust säger i förhör att han håller ca 10kmh och att han ser mötande bil och gör bedömningen att han hinner det är då max 50meter mellan bilarna är agust lämlig bilförare?
Ja tydligen för han blir ej äns åtalad för vårdslöshet totts att han ömöjligt skulle hunnit över vägen
Agust kör fortfarande omkring och riskerar sina medtrafikanters liv
Nu är det bara din version vi får höra här, August finns inte här att försvara sig. Men generellt finns det ju många gamlingar som inte borde köra bil, det kan vi slå fast. Och jag vet inte hur det är i det här fallet, men (ex. Polisen) kan skriva till länsstyrelsens körkortsenhet (som handhar kk-ärenden) och ifrågasätta kk-innehav. Det kanske de har gjort -jag har ingen aning. Polisen har INGEN beslutanderätt i dessa frågor, de gånger vi tar kk gör vi det interimistiskt på uppdrag av länsstyrelsen i avvaktan på dess beslut. Kanske kommer hans kk att dras in, men det kan ta tid, det skall behandlas, göras medicinsk bedömning (ex. syn), och blir det aktuellt skall beslut tas, det skall delges den drabbade osv osv... Men som jag sade tidigare, här har läkare ett ansvar (som de inte tar), och man borde dessutom införa någon form av medicinsk kontroll (likt yrkeschaufförer har) för att upptäcka de som är olämpliga ur medicinsk synpunkt.
Att döma någon för vårdslöshet i trafik är en inte helt enkel sak, det skall ställas utom rimligt tvivel att hans körning/beteende medförde ett medvetet risktagande utöver det vanliga... Ganska "trubbig" lagstiftning i min egen mening...
tezz: du har säkert rätt, och jag håller med dig och förstår att du blir förbannad (inget händer), men som du kanske förstår så är det inte så lätt att beröva någon dennes körkort på subjektiva uppgifter (och det kanske är bra oxå). Saker och ting skall bevisas för att någon skall kunna dömas, idag ställs generellt höga krav i bevisning, och ett vittnesmål från en inblandad part är inte tillräckligt. Skall ärligheten fram så är dessutom rättsväsendet så ansträngt att dessa ärenden har mycket låg prio, och man ägnar det ingen tid att tala om då utredningsresurserna prioriteras till annan brottslighet... Många får åtalsunderlåtelse (slipper straff) på brott av liknande karaktär! Den rätta vägen för att komma åt problematiken är att kontrollera kk-innehavares medicinska tillstånd och pröva deras lämplighet efter säg en viss ålder och i visst intervall!
Hoppas det gick bra då iaf. !!!