Ola Du blandar ihop korten. Inavel ger inte "perfekt" fisk. Det är avelsmålen som gör det. Det är för att du har tydliga avelsmål som du dessutom följer som gör att du lyckas, inte inavel. För en vanlig hobbyakvarist så ger inavel snarare snea linjer. Sedan finns det ett gäng grejer som du inte har avelsmål för och dessa kan sticka iväg vartsomhelst. Men detta spelar förstås ingen roll om frisk fisk med "vettigt" beteende, vackra färger och raka linjer är det enda man bryr sig om (Jag utgår från att detta är dina avelsmål).
Ja vi har diskuterat detta Ola några gånger, okej det kanske är så att jag blandar ihop korten, plus att jag inte är påläst teoretiskt.
Men du kan inte ta ifrån mig det jag har gjort praktiskt.
Ja jag har inavlat mina eureka,hongie,rödzebra,golden, rödrubin i ca 20 år och även mina pearlmutt kar jag hållt på med i många år.
Dom flesta som ser mina fiskar säger att det är väldigt bra kvalite på mina fiskar och resten säger att dom är helt outstanding.
Ja och jag har inte fått några missbildade yngel, dom har rätt kroppsform och dom blir inte mer sjuka än andra fiskar blir.
Jag har även alltid tvångstömt dom,men dom håller lika bar för det.
Så det där att det kan sticka iväg vartsomhelst, det känner inte jag igen.
Men klart du kanske talar om utsäde:).
Nej det kanske är dags att acceptera, att så länge att man odlar på friska fiskar som ser bra ut, och att man ger dom rätta förutsättningar med bra mat, typ räkmix och se till att hålla en bra vattenkvalite, framförallt är det gäller nitrit. Då lär vi fram stammar som både ser bra ut och som håller sig friska, och på grund utav att dom är inavlade.Janne