Andreas, du får nog läsa en gång till vad jag skrev. ;)
Det som Robin skriver är i stort sett jag menar.
Jag ska försöka bena ut vad inavel är. Inavel är förökning genom nära besläktade individer.
Vill man ha troffar, så ska man ju köpa en hel grupp på ett stort antal djur. Sen ska man inte mixa ihop olika s.k. fångstplatser. Det betyder att man har en enda sort troffar i sin burk.
Då man oftast köper en grupp hos nån annan odlare, så är det nästan 100% vill jag påstå syskon man får med sig hem. Det blir parningar förr eller senare och då är inavel ett faktum (bror och syster)(tom incest :-|). Sparar man dessa yngel i ett separat akvarium och säljer dessa , då har man sålt en inavelsgrupp. Inget fel med det. Behåller man gruppen för att utöka sin befintliga grupp, så är risken stor att det blir far och dotter parning eller mor och son parning och det är återigen inavel.
Linjeavel är i princip en form av inavel.
Jag är inte säker men tror (Ola får rätta mig) att ju "lägre" individen står så märks resultatet av inavel mindre. T.ex skalbaggar, De kommer att se precis likadana ut även om de inavlas hårt.Sen finns förståss undantag genom att det finns mekanismer som förhindrar inavel.
På högre stående däggdjur så märks och syns inavel ganska fort (europeiska konungafamiljer t.ex)
Här en länk av tusen, om man vill få lite mer klarhet i detta intressanta ämne.
http://cc.ysu.edu/~helorime/inbredgen.html