Hmm
Hej!
Linjeavel är väl inavel rätt och slätt, men med ett lite finare ord, som när man i det gamla franska hovet kallade en vanlig stol för sittbekvämlighet.
Tusenbröder; har detta inte med tillgång till föda att göra?
Hälsn Nils
Men om man har VF av fiskar.
Och aldrig låter VF föräldrarna para sig med sin avkomma så borde ju det vara linjeavel dvs samma par hela tiden.
Skulle jag då låta vf paret para sig med sin avkomma så blir ju det incest/inavel.
Tusenbröder är ju egentligen mängden yngel kontra mat kontra hållning.
Så fort man flyttar några tusenbrödrar till större vatten där födomängden är samma som föregående så växer de.
Skulle födotillgången vara större dit man flyttar dem så växer de.
Således så kan man genom att hålla yngel trångt till en början och sen öka på antalet liter som de placeras i alternativt ta bort yngel och på så sätt få tillväxt.
Jag har kört med det förstnämnda...
100liter--240liter--540liter--720liter...visst alla arter kanske inte kommer upp i så stor storlek att de behöver flyttas till 720liter.
Men på detta sättet så håller jag en tillväxt takt som är enligt egna erfarenheter snabbare än täta vattenbyten och många utfodringar.
Egentligen så kan det påminnas om vilken nisch ynglena växer upp i naturen som...nära stranden(begränsat utrymme) mellan skiktet(rötter lite större utrymme) botten stort utrymme...
Kan påpekas att jag enbart läst amatörbiologen och en bok om fiske tryckt 1952.