Hej,
När det gäller malawi är jag svag för just Aulonocara och försöker bygga upp miljön samt väljer medinvånare med tanke på att just Aulonocaran ska trivas.
Just nu i mitt 200x80x70 så färgar 2 hanar fullt och leker med sina honor.
Röd Rubin och Al. Firefish har delat upp burken och är också "kungar" inom sin resp. del av burken. En burk där det simmar 4 fullt utfärgade Cop. Nsis Fireline + honor, 4 Sc. A. Iceberg där endast en färgar fullt + honor, 2+2 Taiwan reef där endast en färgar fullt och så lite golden.
I min förra burk som var 160 lång så färgade bara en av mina 2 Aulonocaror ut. Jag har även provat "kombon" Iwanda / Röd Rubin med liknande resultat.
- Hur gör ni för att få flera Aulonocara att färga fullt i samma burk?
- Är tricket att 5-7 hanar för att få flera att färga fullt?
Spaningar, erfarenheter och tankar vore kul ....
Björn H
Hej Björn.
Jag har ett två meters kar med 3 olika aulonocara i. Iwanda, orange och maleri.
I början hade jag två hanar av varje sort för att en skulle färga konstant, sen tog jag bort en av hanarna så nu färgar alla sortertna samtidigt.
För ca 17 år sen hade jag ett 375 kar med massa olika aulonocarer för att det skulle vara snyggt att se på bara, hade 9 olika sorter och alla färgade trots jag bara hade 2 honor av en sort..
Så det kan nog vara lite olika men min tanke är att jag tror fler hanar färgar om dom är lite trångbodda, utan någon direkt kung i karet..