Det stämmer inte riktigt eftersom dessa rör också har spikar i sitt spektra - dessa spikar kommer accentuera motsvarande färger hur man än vrider och vänder på det.
CRI/RA är en uppskattning av hur lika färger blir när de betraktas i lampans sken jämfört med i dagsljus. Det är visserligen sant att vissa färger kommer att bli mer mättade än vad de varit i dagsljus, men det är åtminstone rätt färg.
Eftersom jag nyligen implementerat en algoritm som beräknar kelvintalet utifrån en spektralfördelning så vet jag att det tyvärr inte är så intuitivt.
Följ det nästan vertikala stecket vid t ex 10000K uppåt så ser du att en 10000K-lampa kan vara grön(!). Där ser man även att vandrar man neråt så blir det sådär lila som våra Aquarelle ser ut när man tittar på dom.
Visst, men kan en 10K lampa samtidigt ha grön- eller lilaskär-stick OCH hög CRI/RA?
Ljustemperaturen är vad jag förstår ett "viktat medel" av spektrumet, dvs vilken svartkroppstemperatur är det mest likt när man tittar på arean under spektrumkurvan, medan CRI/RA är ett mått på hur nära svartkroppsstrålningens spektrum lampans ljus ligger subjektivt skattat med mänskliga ögon. Har jag missförstått?
Eftersom jag även nyligen gjort en algoritm som attenuerar olika frekvenser enligt både söt och saltvatten så vet jag att detta inte heller stämmer på de djup vi pratar om i akvariesammanhang.
Jag tror få akvarier är två meter djupa, men jag garanterar att du på bara två meters djup har klart märkbar spektrumförskjutning även i mycket klart havsvatten, dvs vill man imitera ljus på två meters djup får man välja lampor med proportionellt mer blått och mindre rött.
(För du pratar inte om "avtar med kvadraten på avståndet" här va? Det stämmer definitivt inte i akvarier.)
Dom här algoritmerna kommer snart visualiseras i min PUR-kalkylator för att man ska kunna se hur ljuset förändras med djupet.
PUR, däremot, är inte ett mått jag egentligen bryr mig om, eftersom det är mycket oklart för mig hur PUR inverkar på estetiskt intryck; mitt intryck är att bara total ljusnivå är hög så är PUR tillräcklig.