Men får man inte bättre utväcklade rötter p.g.a. leran?
Nej, och även om det var så så är ju isåfall det bortkastad energi. Du vill att växten ska utveckla stort bladverk, inte gigantiskt rotsystem.
För undervattensväxter är rötterna mest förankring och energiskafferi eftersom det är mycket snabbare och enklare att ta upp näringen med bladen där näringen faktiskt behövs. Det är därför en heltäckande vattengödning typ PMDD är så extremt mycekt effektivare än att tvinga växterna bilda stora rotsystem i jakten på näring.
Därifrån kommer sannolikt myten om att växter måste ha flera veckor på sig innan man börjar göda. Innan det fanns en helhetsvattengödning så var ju växterna tvungna att sprida ut sitt rotsystem och bidla rothår och utöver det bilda en lämplig mikroatmosfär runt rötterna där mineraliseringen funkar bra. Men det är som sagt onödigt med en bra vattengödning.
Varför skall man inte blanda lera o organiskt?
Kombinationen lera och organsikt nedbrytbart material blir för "reaktivt". Bakterierna går bärsärkargång av den alltför härliga blandningen vilket i sin tur skapar syrebrist när bakterieutvecklingen blir för stor.
All mineraliserad näring som bakterierna skapar diffunderar upp i vattnet och skapar algodling, ofta massiv trådalgsodling. Alger ser syredippen som ett tecken på att det inte finns någon fotosyntetiserande konkurrens.
Med andra ord blir det en härlig gödningsbomb.
Andledningen till att jag valde bottenvärme är minskning av sumpgas efterson man får en liten rörelse med värmen i bottenlagert dessutom blir det ngt bättre miljö för nyttiga bakterier. Rätta mig om jag har fel.
Om bakterier gillar värmen så förökar dom sig mer och det är ju dom som skapar syrebristen...
Normalt sett så ser man dock aldrig effekten av bottenvärme. Du kan ju testa att lägga kabeln enbart över halva delen av akvariet så blir du snabbt övertygad.
Jag hade en massa lyrsörsballaster monterade under mitt förra växtakvarium, och dom värmde rejält. Stoppade man ner fingrarna i den deln av akvariet så var det samma temperatur som vattnet, medans det var kallare i andra delen av akvariet.
Det växte precis lika bra på båda sidorna.