Jag har Ph på 7,2 och tänkte reglera ner det till 6,8. Om jag fatta det hela rätt så bör man inte sänka Ph:t lägre p.g.a. växterna och dessutom försvinner mycket CO² ut ur karet desto lägre Ph man har m.a.o. man eldar för kråkorna.
Hur mycket CO2 den sänkningen innebär avgörs av vilket KH du har. Man brukar sikta på runt 30 ppm som ungefär är det som växterna generellt sett kan ta upp med någon slags generell belysning/näringstillgång.
Ett annat sätt att uttrycka det att man ska sänka pH.t ungefär ett helt steg så har man tryckt ner ca 30 ppm CO2.
Trycker man ner mer än 30 ppm CO2 kan man kasnke börja prata om att elda för kråkorna, men det går inte att säga utifrån enbart ett pH-värde annat än man normalt sett inte behöver sänka mer än ett helt pH-steg.
Har det betydelse var jag placerar utblåset av CO²?
Både nja och njo. Via diffusion kommer CO2:n att sprida sig till hela akvariet. Jämför med att droppa ner karamellfärg i ett glas utan cirkulation, eller hur cigarettrör fördelar sig jämt i ett rum.
Men cirkulationen har positiva effekter på de millimetertunna närings/gas-fattiga lager som bildas runt växternas blad. Kallas prandtl-lager. När växternas blad suger upp näring så måste ny näring ta sig igenom detta lager via diffusion. En lätt lagom cirkulation förminskar detta lager markant och det har tom gjorts vetenskapliga undersökningar vid vilken cirkulation man får bäst tillväxt på någon Aponogeton art:
http://ian.umces.edu/bill/pdfs/crossley_2002_thesis.pdf
En annan subtil effekt är att CO2:n inte alltid löses upp helt utan blir små nästan osynliga gasbubblor som kommer ut från reaktorutblåset. Dessa vill man med cirkulationens hjälp skjutsa in under växternas blad.
Det "optimala" stället för ett utblås vore alltså ett strilrör som man sätter längst ner läng bakre rutan kanske med utblåsen en gnutta riktade snett uppåt. Problemet är då att man måste se till att få en fin ytrörelse så att akvariet kan andas ordentligt.
Ytrörelse har visat sig bra för att hålla både syre och CO2-nivåer mer jämna vilket växterna uppskattar. Trots att man vädrar ut CO2.