Pelle
Jag har inte märkt någon storleks skillnad på Opal färgade och blå/ gul färgade. Däremot så var det en skillnad mellan de opaler som hade odlats fram i gamla DDR på 80 talet (hård selektiv avel) och den gamla inavlade gul/blå stammen som endast var tillgänglig här i scandinavien på den tiden.
På den tiden trodde jag också att det faktiskt rörde sig om två skilda arter.
När jag senare började köpa grupper av vildfångade fiskar, så blev jag helt övertygad om motsatsen.
På marknaden idag finns fiskar av otroligt bra kvalitet. Odlingsformer med Opal färg och fantastiskt fina Gul/ blå odlingsformer, jämte en hel del vildfångat också. (Kolla in Åleds emellanåt, om ni vill köpa fina vildfångade)
Den fantastiskt fina Opal färgade hanen på bilderna ovan är troligen en odlingsvariant. Tjeckerna (och odlarna i gamla DDR försökte odla på fiskar som hade så mycket rött som möjligt i färgen) Fiskar med extremt mycket röda prickar på huvudet är troligen hårt selektivt framodlade.
Jag har sett flera vildfångade opal färgade, men de har inte haft så mycket rött på huvudet. Den vanligaste opal färgade varianten är hel blå, med kanske bara två-tre röda prickar eller helt utan rött. Men med blå metallic prickar över hela huvudet.
Apropå livslängd på Borellii. Jag hade en hona som blev 8 år gammal!! :) (undantaget som bekräftar regeln kanske)
Mvh/