imported När jag tänker efter förresten så dog den första fisken i ett annat akvarium långt före jag hittat grenen! ...Det hade alltså inte ett dugg med "grenen" att göra...Tack för beskedet!;):) Lycka till med utgången! Mvh/Andreas.
Olorin För den som vill se grenen aka "pinnen" aka "stocken" aka "stören" så finns den i den här tråden. Det är pinnen till vänster i karet samt den som Ancistrus pappan sitter på i dagens bild. http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?p=25188#25188
johnnie69 HJÄLP , nu håller min dominanta Protomelas "fire blue" hanne på och snurrar runt i akvariumet , han simmar i spiraler , runt runt runt:´(. Någon som har kommit på vad sånt kan bero på , har läst helt tråden , men hittar inget riktigt svar tycker jag.
Koi-fantast Jag gissar på att det är kloraminer eller någon tungmetall som orsakat detta. Ett sätt att komma tillrätta med det är att installera ett aktivt kolfilter på in-vattnet eller att behandla vattnet med askorbinsyra (en knivsudd till ca 400l vatten) för att neutralisera kloraminer.
imported HJÄLP , nu håller min dominanta Protomelas "fire blue" hanne på och snurrar runt i akvariumet , han simmar i spiraler , runt runt runt:´(. Någon som har kommit på vad sånt kan bero på , har läst helt tråden , men hittar inget riktigt svar tycker jag. Bland det absolut svåraste att veta vad det är när sånt inträffar. Men vanligtvis är fisken död inom ett dygn. Ibland smittar det men oftast inte.
johnnie69 Jag gissar på att det är kloraminer eller någon tungmetall som orsakat detta. Ett sätt att komma tillrätta med det är att installera ett aktivt kolfilter på in-vattnet eller att behandla vattnet med askorbinsyra (en knivsudd till ca 400l vatten) för att neutralisera kloraminer. Vart får man tag på ett sånt filter och vad kostar det?
Koi-fantast Vart får man tag på ett sånt filter och vad kostar det? Biltema och Class Ohlson har billiga kolfilter men jag är osäker på hur bra de är eller om man tjänar något på att köpa dyrare från vvs butiker. Är det någon annan som vet?
Koi-fantast Här är en länk till Class ohlsons filter http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13220991
johnnie69 Fick skicka protomelas hannen till malawi himlen i går kväll , fanns inget mer att göra:´(! har haft akvarium ganska länge , och alltid använt samma vatten , aldrig någonsin har jag sett något sånt här förut.
Olorin Tråkigt. Låt oss hoppas att det slutar med honom för dig. I mitt fall var det ett elakt virus som raderade ut alla mina dyrgripar(fiskarna i sig var inte så dyra, men med resor och allt blev de mina dyraste).